Hej Volvovänner!
Har precis köpt en Perrongtruck byggd av Bergbolagen i Lindesberg 1949.
Den är byggd kring Volvos drivlina.
B4b motor och treväxlad låda.
Motorn som sitter i nu är lackerad röd och har en dekal där det står Volvo utbytesmotor med garanti. Typskylten säger
B4b. Men det underliga är att motorn saknar oljefilter?? Det ska ju vara en extern behållare framtill vänster på toppen som jag förstår. Där tryckledningen till filtret (innanför generatorn) ska sitta är en plugg indragen. Likaså där returledningen ska anslutas bakom bränslepumpen är det pluggat. Färgen på dessa pluggar är exakt densamma som motorn i övrigt så det ser inte ut att vara borttaget i efterhand.
Tillverkades dessa motorer även utan filter?? Visserligen lär det väl fungera om man byter oljan rätt ofta.
Motorn har en Carter förgasare som nog inte mår helt prima. Den är rätt tjurig o starta även med full choke. Men sen man fått den o börja tända så går den på tomgång. Men vid minsta gaspådrag så smäller de i förgasaren. Motorn måste vara riktigt varm innan choken kan tryckas in. Finns det nått justerbart munstycke på dessa eller är det fasta munstycken?
Blir nog till att gå igenom allt rejält antar jag.
Har sökt här i forumet om tändinställningen. Ska den vara 5-8gr på en
B4b?
Många funderingar, men denna motortyp är ny för mig. Har mest skruvat i B18 tidigare.
Mvh Ola.V