B18 tändning, blandning

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

B18 tändning, blandning

Inläggav macken » 12 04 23, 8:51

Hej,
Har en B18 med Zenith VN36 och K-kam. Tändningen är ställd till 22°, är det rätt? Har även justerat blandningen till där den går bäst. Motorn går fint på tomgång och svarar bra när man gasar stillastående. Dock bluddrar/hostar den vid gaspådrag då man är ute och kör och motor har mer motstånd. Vad kan det vara för fel? Har testat att justera tändingen åt bägge håll men tycker att den går bäst här.
Markus
Volvo PV 544 -64
macken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 07 29, 1:21

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav Torbo » 12 04 23, 11:16

Forslag til sjekk:
Stifteåpning og -tilstand
Litt liten hoveddyse, den kan med fordel brotsjes opp 5 prosent for å tilpasses moderne bensin.
Falsk luft i bensintilførselen.

Og det mest trolige her: coilen! ?
Den kan være lunefull om det er en eldre årgang. Den kan virke bra når den er kald og når den varmes opp, kan den svikte og fuske.
På to år har jeg opplevd problemer med coiler på to eldre biler, Volvo B18 og Renault 4. Senest i går med originalcoilen fra 1966.
Det skjedde nesten aldri før i tiden, men da var delene nye.

Jeg hadde flaks, da jeg hadde en Biltemacoil fastmontert i motorrommet og bare skiftet over, etter at jeg hadde sjekket alt annet.

Jeg skal måle den ut nærmere i dag, men jeg finner sikkert ikke noe?, da det er en periodisk feil.

Prøv med en annen coil - rett og slett.... (helst ny) Det er den beste testen.

Er det coil med formotstand, kan den sitte i serie hele tiden... Omkobling for kaldstart trenger vi ikke...
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav macken » 12 04 23, 7:46

Tack för svar!
Jag har testat lite till idag. Med choken utdragen ca 1/3 vid varm motor går den perfekt vid körning. Verkar som att den alltså får för lite soppa. Är det till att byta munstycke då? Ska det verkligen behövas när k-kam är enda skillnaden mot original? Kan det vara något annat fel? Förgasaren har varit inne på renovering av företag.
Markus
Volvo PV 544 -64
macken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 07 29, 1:21

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav Torbo » 12 04 23, 8:01

Du kan jo sjekke at dysene er rikitge - hovedmyúnnstykke 117
luftkompensasjon 115
På VN34 er de 97, og noen kan kanskje ha byttet tidligere for å kjøre økonomisk? Da er det liten kraft i motoren.
For dagens bensin går den bedre med 120 - 122 dyser. I det minste 120. Større enn 125-130 bør brukes med forsiktighet da CO og forbruk kan øke litt mye...
På min Amazon med totrinns Weber måtte jeg bruke større nåleventil for at forgasseren skulle henge med.
Kanskje det kan ordnes på Zenit også? Ikke så lett å få tak i kanskje?
Den kan kanskje brotsjes opp 10%?
Senast redigerad av Torbo 12 05 14, 4:18, redigerad totalt 1 gång.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav Hasse63 » 12 04 23, 8:09

Om förgasaren har varit isärtagen och dessutom renoverad så måste den ställas in igen. :wink:
.
.Volvo Amazon Pictures har verkstadshandböcker mm
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav macken » 12 04 24, 11:42

Förgasaren är inställd så det felet är det inte. Det kanske får bli att laborera med att borra upp munstycken då. Har ringt runt lite, enligt vissa är det omöjligt att få motorn med k-kam att gå bra med en original Zenith. De anser att jag måste byta förgasare. Andra tror även de att borra upp munstycken kan lösa problemet. Verkar svårt att hitta större munstycken till Zenith.
Är det ingen som har testat detta som vet vad som krävs, om det funkar med borrning och hur mycket ska borras upp?
Markus
Volvo PV 544 -64
macken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 07 29, 1:21

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav Torbo » 12 04 24, 6:05

macken skrev:Förgasaren är inställd så det felet är det inte. Det kanske får bli att laborera med att borra upp munstycken då. Har ringt runt lite, enligt vissa är det omöjligt att få motorn med k-kam att gå bra med en original Zenith. De anser att jag måste byta förgasare. Andra tror även de att borra upp munstycken kan lösa problemet. Verkar svårt att hitta större munstycken till Zenith.
Är det ingen som har testat detta som vet vad som krävs, om det funkar med borrning och hur mycket ska borras upp?


Om du kontakter en urmaker, kan han brotsje hovedmunnstykket opp ca 5%. Er du heldig kan du få kjøpt dysebrotsjer hos urmakeren. det gjorde jeg på 70-tallet til en overkommelig pris.
Det er litt tenkeøvelse å finne ut hvordan man gjør det. Du må måle først på punktet på brotsjen der hvor den stopper innoge. Så sette et tusjmerker og måle brotsjen på tusjmerket og så legge på ønsket prosent (jeg ville lagt på ca. 8%) og sette nytt tysjmerke og brotsje til det nye. Det kan dreie seg om ca. en cm på brotsjen om jeg ikke husker feil.
Dette fordi det er vanskelig å måle maksmålet på brotsjen.
117 + 5% = ca 123 * Trolig nok? (tilsvarer svekket moderne bensin)
117 + 6% = ca 124 * Dette er trolig best - bra gange?
117 + 6% = ca 125 * Dette er bra, best gange, men lkanskje litt for rik blanding
117 + 8% = ca 126 * OK om forbruket ikke betyr så mycket
Dette er delvis basert på erfaring, men kan ikek garanteres, da jeg ikke har modifisert VN36.
Men tenkt også på nålventilen... Den betyr mest ved større belastning.

Elelrs kan du kontakte Forgasserservice i Drøbak utenfor Oslo, som kan ordne slikt via posten.
Ellers kan du sende den til meg og bestille det målet du vil ha, og så får du den tilbake brotsjet mot 20 SEK i et kuvær.
Så har jeg til returporto. Send meg en PM for ditt telefonnummer eller mail...
Har du en reserveforgasser kan du ta fra den, så har du originalen...
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: B18 tändning, blandning

Inläggav macken » 12 05 14, 8:09

Hej,
Tänkte berätta hur det gick. Jag följde tips från Torbo, tack för hjälpen!! Munstycke 117 är nu 130 och Munstycke 70 är nu 90. Har provkört med dessa munstycken och bilen går perfekt! Hittade även denna tråd som handlade om samma ämne:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=1&t=6330
Markus
Volvo PV 544 -64
macken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 07 29, 1:21


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron