macken skrev:Förgasaren är inställd så det felet är det inte. Det kanske får bli att laborera med att borra upp munstycken då. Har ringt runt lite, enligt vissa är det omöjligt att få motorn med k-kam att gå bra med en original Zenith. De anser att jag måste byta förgasare. Andra tror även de att borra upp munstycken kan lösa problemet. Verkar svårt att hitta större munstycken till Zenith.
Är det ingen som har testat detta som vet vad som krävs, om det funkar med borrning och hur mycket ska borras upp?
Om du kontakter en urmaker, kan han brotsje hovedmunnstykket opp ca 5%. Er du heldig kan du få kjøpt dysebrotsjer hos urmakeren. det gjorde jeg på 70-tallet til en overkommelig pris.
Det er litt tenkeøvelse å finne ut hvordan man gjør det. Du må måle først på punktet på brotsjen der hvor den stopper innoge. Så sette et tusjmerker og måle brotsjen på tusjmerket og så legge på ønsket prosent (jeg ville lagt på ca. 8%) og sette nytt tysjmerke og brotsje til det nye. Det kan dreie seg om ca. en cm på brotsjen om jeg ikke husker feil.
Dette fordi det er vanskelig å måle maksmålet på brotsjen.
117 + 5% = ca 123 * Trolig nok? (tilsvarer svekket
moderne bensin)
117 + 6% = ca 124 * Dette er trolig best - bra gange?
117 + 6% = ca 125 * Dette er bra, best gange, men lkanskje litt for rik blanding
117 + 8% = ca 126 * OK om forbruket ikke betyr så mycket
Dette er delvis basert på erfaring, men kan ikek garanteres, da jeg ikke har
modifisert VN36.
Men tenkt også på nålventilen... Den betyr mest ved større belastning.
Elelrs kan du kontakte Forgasserservice i Drøbak utenfor Oslo, som kan ordne slikt via posten.
Ellers kan du sende den til meg og bestille det målet du vil ha, og så får du den tilbake brotsjet mot 20 SEK i et kuvær.
Så har jeg til returporto. Send meg en PM for ditt telefonnummer eller mail...
Har du en reserveforgasser kan du ta fra den, så har du originalen...