Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 01 13, 9:41

Djo skrev:
Stefan_B skrev:
Djo skrev:Ser bra ut ekonomiplåten verkar passa riktigt bra på 544an på 444an fick man först passa in och svetsa mot kaross sidan sedan slitsa upp och trycka in den mot hjulhuset där den glipade mellan 5-10 cm helt urkass passform.

Jo, jag är som sagt ganska säker på att hjulhusen skiljer sig mellan 444:an och 544:an. Sen vore det ju rätt intressant att veta om det idag finns mer än en tillverkare av dessa bakskärmsinfästningar till pv:n? Fast man får nog anta att alla tillverkas på samma ställe, att det skulle finnas flera tillverkare av plåt till en bilmodell som gick ur produktion för nästan 50 år sedan är nog inte sannolikt.

Har undrat det samma men har även samma resonemang att det nog inte finns så många tillverkare av plåtar till dessa. Det lilla veck på karossidan du fått är ingenting egentligen tänk på 444an min med slitsar och intvingat där är det tyvärr värre helst skulle det ha tennspacklats upp men det har jag nada kunskap om ioförsig ingen djup svaka men är rätt bred så att säga.

Tennspackling vore intressant att prova, jag har faktiskt sneglat på verktygsbodens material och verktyg... men jag har prioriterat bort det, det får bli en annan gång... nån gång...kanske.
Sen skulle ju tennspackling för min del innebära att jag ytterligare förskjuter både tidsplan (hade beställt besiktningstid för 5 år sen(!)) och budget (redan överskriden med ett smärtsamt antal tusenlappar). Så, jag kommer nog istället att gynna vinstresultatet hos plasticpadding-bolaget :lol:
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 01 14, 3:56

Vist är det så tror det får bli glassfiber spackel i grunden för mig med har helt enkelt inte kunskap att tenna upp karossen. :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo

Inläggav Stefan_B » 14 01 14, 9:30

Jag tror inte tennspackling är så svårt, men man måste nog ha de rätta grejorna och öva lite. Sen är ju tennet rätt dyrt, och är man nybörjare på området så går det troligen mer av den varan än vad som egentligen är nödvändigt.
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 01 15, 4:28

Stefan_B skrev:Jag tror inte tennspackling är så svårt, men man måste nog ha de rätta grejorna och öva lite. Sen är ju tennet rätt dyrt, och är man nybörjare på området så går det troligen mer av den varan än vad som egentligen är nödvändigt.

Sugen testa är jag tame tusan men ja det är ju krångligare så är det ju.
Djo

Inläggav Stefan_B » 14 01 18, 3:21

Några nya bilder.

Bild
Det här har jag glömt att skriva tidigare, men om man jobbar med vänstersidan på en PV så bör man hänga upp kabelstammen så att man inte kapar eller smälter den.
Här avslöjas förresten att vänster bakluckegångjärn är svetsat, det hade jag inte sett innan jag tittade på bilden…

Bild
Här blir det lite handknackade plåtar efter förmåga.

Bild

Bild

Bild
I det här läget slipade jag ner punkterna och lyfte dit skärmen. Det visade sig att plåten var lite för stor och hade lite för tvär radie. Så, den enkla lösningen var att göra en slits, knacka till den och svetsa ihop, se bilden nedan.

Bild
Så här stämde det bättre.

Bild
Svetsat och slipat. När jag nu tittar på den här bilden ser jag att jag glömt svetsa hörnet på skärminfästningen, syns till vänster i bild. Får fixa det senare…
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:33, redigerad totalt 1 gång.
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 01 18, 4:22

Ser fint ut :D
Djo

Inläggav Stefan_B » 14 01 19, 7:10

Bild

Tackar!
Jag står inför ett mindre vägval nu. Som bilden visar behövs en del svetsning i akterpartiet också, ett jobb som förvisso är rätt enkelt, men som blir ganska långdraget med den tid jag har tillgänglig. Vidare vill jag ju åka patina-PV, inte frysa i garaget. Ska jag svetsa detta får jag inte ut bilen till sommaren, spackling, målning och montering av skärmar tar också sin tid när man har i snitt kanske en timma i veckan att lägga på bilen. Helst skulle jag vilja montera dragkrok, men jag tror att jag besiktar med denna rostiga bakdel och monterar ett takräcke a´la 60-tal istället.
Förresten är den svarta plåten som ligger uppe till vänster i bilden en plåt som sitter mellan dörrarna på B-stolpen på Audi 100 -83-91 (skrotade nyligen min trotjänare till pendlingsbil). Jag hade en ide om att dessa något välvda plåtar skulle gå att använda för att svetsa ovan nämnda rostskador. Har dock inte kollat hur det stämmer.
Kontentan av detta inlägg blir att jag fortsätter att hålla mig på spåret: Reparerar det som behöver repareras. Inte mer… tror jag…
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:38, redigerad totalt 1 gång.
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 01 20, 4:42

Ta det nästa vintern du måste ju ha något att göra då också :)
Djo

Inläggav Blomquist » 14 01 21, 7:51

Med en timme i veckan skulle jag spara detta till nästa vinter också.
Tennspackling. Jag gjorde en "guide" för en del år sedan. Snart tio ser jag nu faktiskt, tiden går.
http://www.blomquist.dk/garage.html
Blomquist

Inläggav Stefan_B » 14 01 23, 8:40

Jo, det blir nog så. Hellre en rostig på vägen än 10 i garaget...
Tack för länken Blomquist, det var en trevlig guide! Nån gång ska jag prova, när anda och tid infaller. Fram till dess blir det som sagt plasten. Men, innan jag spacklar måste jag flytta bilen till det andra garaget som är varmare.
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 14 02 03, 9:42

Lite jobb i garaget igen.

Bild
När jag låg och skruvade tillbaka kardanen under bilen retade jag mig på de gravt bönglade falsarna under trösklarna, den här bilen har troligen använts på vägar där en besläktad Bolinder Munktell skulle ha nog så stora problem. Nåväl, denna uppkomna rostfälla måste rätas ut, det gick bra med falstången. På vänster sida alltså. På höger sida däremot gick det väl sådär, se nedan…

Bild
Fraaaaaas… Känns ljudet igen? Attanz oxå! Känslan av ett verktyg som går genom rostig plåt kan inte beskrivas- den måste upplevas.

Bild
Frågan är om bilprovningen släpper det här…? Jag tror det. I alla fall om man visar lite god vilja att laga det sen. Vad tror ni?
Saken är som tidigare att min tidsplan spricker om jag drar igång nåt mer omfattande nu, och ska jag börja laga tröskeln på ett seriöst sätt tar det ju lite tid.

Bild
Annars ser den inte så dum ut under trösklarna.

Bild
Åsså lite mer båtfärg. Kladd med pensel...
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:36, redigerad totalt 1 gång.
Stefan_B

Inläggav Blomquist » 14 02 04, 9:11

Angående rostangreppet tror jag det kan gå, men å andra sidan kanske det är enda grejen
du kan torska på och då kanske det är dumt att chansa. Angreppet ser ju ut att krypa in under fästet så det blir ju en del jobb med att få stil på det. Är det länge sedan bilen var besiktigad/godkänd?
Blomquist

Inläggav Stefan_B » 14 02 04, 4:31

Jo, det går under domkraftfästet, jag måste nog ta loss framskärmen också. Enkelt plåtjobb men tar ändå sin tid. Jag ska nog få fast bakskärmarna först, göra en sak i taget. Bilen var besiktad senast 2006 o avställdes 2007. Den hade gått som bruksbil tills dess. Och en bil som brukats i mer än 40 år blir lite sliten... :lol:
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 02 06, 5:14

Testa en kompis bil är mjuk runt hela ena lyftpunkten men inte har besiktningen brytt sig om det haha.
Djo

Inläggav lenny » 14 03 25, 6:22

vilket fint jobb du gör,blev speciellt intresserad av när du visade rep av bakbroms,ska väl titta på mina åckså när jag e klar fram,hej
Användarvisningsbild
lenny

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt