Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
Mats Andreasson skrev:Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW-cylindern som rekommenderas här har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände trådstartarens bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.
Nils Järnberg skrev:Mats Andreasson skrev:Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW-cylindern som rekommenderas här har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände trådstartarens bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.
Gör ett rejält trådlyft som första inlägg.
Har gått i samma tankar som denna, men hittade denna varningen.
När jag räknar får jag det till att det inte ska vara några problem, det är ju uppdelat på två cylindrar.
Vilket gör att samma dimension på huvudcylinder pumpar ut dubbelt så mycket vätska jämfört med enkelkolv.
Då bör det inte vara några problem att gå ner i diameter på cylinder och på så sätt få högre bromskraft/mer lättrampat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster