Duett 1967 min "tjänstebil"

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 15, 8:36

aha är det så enkelt :) annars kanske en amazonsnäcka har rätt storlek?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Duett1966 » 10 08 18, 8:11

Om du tar övre delen av rattstången från nyare amazon, så är den lagrad och klar, lika grov som duettröret
kapa duettens rör och montera vilken knut du vill eller använd amazon, själva snäckan är nog inte lika tror jag. d1
Duett1966
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 10 08, 5:16

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 09 18, 10:32

Är nu klar med konverteringen till tvåkrets bromssystem!

Eftersom Den nya huvudbromscylindern från vw/porsche har mindre diameter och 1cm längre slag, så blev det lite extra pyssel men i gengäld så blev bromsarna mer lättrampade och säkerheten ökar ju rejält. Jag har vid något tillfälle under min tidiga raggarkarriär varit med om att tappa bromsarna helt på en opel kapitän, varvid vi blev påkörda av först ett vägräcke och sedan ett träd, så enkretsbromsar är inte ett alternativ.

Lägger in lite bilder på konverteringen och är det någon som vill veta något mer så fråga bara.
Manage Attachments
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 09 18, 10:35

mer bilder
Manage Attachments
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav gusten » 10 09 19, 4:13

Det där såg intressant ut ! Har du fått till ett tvåkretsystem på detta sätt ? Hur har du delat på dem, fram bak eller ett fram , ett bak ? Reduktionsventiler osv ? Och till slut från vilken bil hämtade du cylindern ?
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 09 19, 5:52

Huvudcylindern är denna ! http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui ... 6f62180f92

Det är kopplat på enklaste sättet med en krets för framhjulen och en krets för bakhjulen !

Inga reduceringsventiler, det fungerar kanon och känns som om man har servobromsar.

Lite enkelt så kan man ju säga att det är 2 st enkrets huvudcylindrar i rad! Och den minskade diametern gör ju att det krävs mindre tryck på pedalen men slaglängden blir ca 1 cm längre så man får ändra utväxlingen på tryckstången lite.

H sigge
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 09 23, 5:29

Haha! äntligen besiktigad!! Så efter en del körning så har jag insett att eftersom jag saknar en 5e växel redan vid 80 km/t så måste jag ha en överväxellåda snarast.

100 km/t är direkt plågsamt 110 omöjligt.

För övrigt är jag nöjd med vagnen, ska bara byta alla knutkors och stödlager + stödlagergummi.

renovera förgasaren , byta pedalbussningar,bussningar i krängningshämmaren,rattstång mm, man blir ju aldrig riktigt nöjd.

H sigge!
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Lavett » 10 09 23, 7:00

skönt att ha den besiktad & körklar, då blir det mycke roligare att fixa småprylar mm under vintern. bara vetskapen att man kan ta en provtur så fort man får bilen körklar igen gör mycekt för arbetslusten :)

inget nytt foto på hela bilen nu när den är ute ur garaget??

d2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Blomquist » 10 09 27, 6:52

Grattis Sigge! Hajade dom att du hade custat bromssystemet eller?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 09 27, 10:42

Fick mycket beröm för bromsarna :D

H sigge
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Blomquist » 10 10 22, 8:33

Verkar ha blivit lite omprioriteringar här:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=16&w=3
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mats Andreasson » 16 09 04, 8:58

Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW-cylindern som rekommenderas här har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände trådstartarens bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.
Mats Andreasson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 01 31, 6:25

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Nils Järnberg » 23 05 16, 6:33

Mats Andreasson skrev:Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW-cylindern som rekommenderas här har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände trådstartarens bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.


Gör ett rejält trådlyft som första inlägg.

Har gått i samma tankar som denna, men hittade denna varningen.

När jag räknar får jag det till att det inte ska vara några problem, det är ju uppdelat på två cylindrar.

Vilket gör att samma dimension på huvudcylinder pumpar ut dubbelt så mycket vätska jämfört med enkelkolv.

Då bör det inte vara några problem att gå ner i diameter på cylinder och på så sätt få högre bromskraft/mer lättrampat.
Nils Järnberg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 05 16, 6:08

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Lavett » 23 05 16, 6:51

Nils Järnberg skrev:
Mats Andreasson skrev:Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW-cylindern som rekommenderas här har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände trådstartarens bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.


Gör ett rejält trådlyft som första inlägg.

Har gått i samma tankar som denna, men hittade denna varningen.

När jag räknar får jag det till att det inte ska vara några problem, det är ju uppdelat på två cylindrar.

Vilket gör att samma dimension på huvudcylinder pumpar ut dubbelt så mycket vätska jämfört med enkelkolv.

Då bör det inte vara några problem att gå ner i diameter på cylinder och på så sätt få högre bromskraft/mer lättrampat.

Jag har ägt en amazon som fått servo & tvåkrets cylinder från 140 monterat, delat fram/bak & det funkade problemfritt , mvh Mattias
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Föregående

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron