av Blomquist » 08 07 23, 4:09
Jag har reparerat Duettramar.
Man bockar en U-profil med öron och sågar sedan ur kilar, uppifrån om man skall böja neråt och underifrån om man skall böja uppåt.
Jag upplevde det som mycket tidsödande men inte särskilt svårt, kom ihåg att använda plåt av grövre dimension 1-1,25.
Kapa bort det dåliga EFTER att du har fått till ersättningsbiten.
Helsvetsning säger sig självt.
Vad gäller orginalsnacket så går det en logisk gräns någonstans.
Som exempel kan jag nämna min Duett som har följande utbytt: främre/bakre golv, trösklar (inre/yttre), bottensvällare, skärmkanter bak, delar av reservhjulsbaljan och hjulhus, samtliga dörrar, vindruta, framvagnsbalk, tre länkarmar, bromstrummor/bromsskjöldar, bakfjädrar, motor och alla bromsrör/hjulcylindrar/bromsslangar samt fronten.
Knappast en originalvagn alltså, men var går gränsen?
Jag har stött på människor som bytt ännu mer men som på fullt allvar hävdar "-originalvagn".
Om du i slutändan har bytt ut tre fjärdedelar av plåten i ramen skulle jag personligen mena att du har fått till en replika.
Men kanhända det känns bättre i ditt fall än att byta ut ramen mot en annan.