Besiktningstrassel förgasare

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Besiktningstrassel förgasare

Inläggav Joje » 09 05 07, 9:30

Duett B18 med Stromberg.

Fick alldeles för hög CO-halt - typ 8,0.
Som tur var hade bes.killen kört pv förr så han visste att skruva.
Men justeringen var i botten sa han så det är nål och säte som behöver bytas.

Vad säger expertisen - ska man repa stromberg eller byta till Zenith och varför ?!
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav surgubbe » 09 05 07, 10:24

jag skulle byta till en enkel su
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Lars Bd » 09 05 07, 11:57

Om spjällaxeln inte är sliten (glapp) bör du byta nål och ev munstycke samt nålventil (flottörventil). Byte till en annan sliten förgasare leder sällan till ett bättre resultat.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav surgubbe » 09 05 07, 2:53

givetvis menar jag en SU i bra skick funkar bättre än stromberg
har inget membran som kan gå sönder lättare att ställa in
Volvo själva gick ju ifrån stromberg på 240 till SU
och om du byter till SU tänk då på att för att minska bränslet
skruvar man ut ställskruven och för att öka skruvar man in
Engelsk logik dom gör allt tvärt om :D
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Lars Bd » 09 05 07, 6:18

Problemet är bara att hitta en SU i bra skick med en nål som är avsedd för en B18A i standardutförande och detta till ett rimligt pris. Tror man att förgasaren på blocket för 100kr är i bra skick har man mycket att lära för endast nyrenoverade förgasare är något annat än renoveringsobjekt.
Stromberförgasaren använde Volvo ända tills man helt slutade med förgasare men den hette Pierburg på slutet.
Inställningen på en B18 stromberg är enklare än på en SU eftersom justeringen är rättvänd och inte bak och fram som SU (hif) har.
Köper man en SU måste man ändå byta nål munstycke och nålventil, då är det enklare att renovera det man redan har.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 09 05 07, 6:53

Bild

Den här och en till har jag tillgång till. Vad är det för modell detta då ? Och är det något att ha. Jim i mekarhörnan slängde ju strombergen på sin duett med hårda ord och satte dit Zenith (vill jag minnas) som var det enda rätta enligt honom för bra funktion.

Problemet är att jag har monterat nytt rostfritt dubbelrör/avgas och så är det ju inte om man har dom här förgasarna. En PV-nörd lokalt sa dock att det gick att separera grenrören om man vidtog nån åtgärd. Vet inte om han avsåg vinkelslip eller ?
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Lars Bd » 09 05 07, 8:39

Du har en Zenit och Strombergförgasaren heter egentligen Zenit Stromberg. Zenit fallförgasare är en utmärkt förgasare om den är i bra skick, din kräver förmodligen fixning av spjällaxel och nålventil för att du ska bli nöjd.
Om man ska separera insuget från avgasgrenröret kan man inte kombinera gjutjärnsinsug med ett avgasgrenrör i gjutjärn eftersom de kommer att ta i varandra mitt under förgasaren där de normalt sittet ihopgjutna. Du är då hänvisad till någon form av extraktorrör istället så om då ska behålla det dubbla främre röret är det en horisontalförgasare du behöver.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 09 05 07, 9:12

Då lutar jag åt en adapter så jag kan sätta Zenithen direkt på Stromberginsuget fast i våg.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav surgubbe » 09 05 08, 6:54

jadu lars bd har du provat verkligen undrar jag??
för det första dom flesta 240 av äldre modell har SU
som funkar perfekt Till B18 B20 MED den nål och munstycke
som sitter i. Om spjällaxeln inte är glapp så har jag alldrig
varit med om att munstycket skulle vara slitet och skall
man nu byta så kan man ju då byta till det som B18 ska
ha måste ju inte montera i det som suttit där
Dom flesta stromberg har pressat munstycke
som du skall ha ett speciellt verktyg för att ställa in
förutom då B18 Ev tidiga B20
En Su HIF justerar du med en skruvmejsel från sidan
Joje börja inte bängla med nån adapter. Skaffa dig
en 240 SU som inte har glapp spjällaxel skrotarna
tar ca (300-500kronor för en frisk en)Gör om gas
staget lite och du kommer bli så nöjd så och låt
lars bd fortsätta och lalla omkring i sitt teoretiska
töcken
Zenit förgasaren förlorar du effekt med kasta den
jag har monterat SU hif förgsarare på bla
en buick 1930 dubbla på en 164 amazoner....
ja det mesta jag kör med som har förgasare
Med nålar och munstycken som satt i och det
funkar bra det är bara den sista fin tuningen
som man behöver bromsbänk för att mäta
som olika nålar och munstycken påverkar
Kan ju ta 30a buicken som exempel(en sexa på ca 5 liter
om jag minns rätt)
En hif6 rakt av från en 240 med nål
och munstycke bränsle förbrukningen
sjönk frå 4 liter milen till 2 tomgången
blev jämn och helt plötsligt hängde
man med dagens trafik kan ligga 140
hela dan om man vill. Slipper vägrenen
numer .Axar som en modern bil
och det jämfört med en helrenoverad
original förgasare
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav surgubbe » 09 05 08, 7:45

om vi går tillbaka till din stromberg Zenit 175 cd
(Så Lars bd slipper rätta mig)kanske det var så
att besiktningmannen skruvade åt fel håll? Mycket
vanligt att det blir den tankevurpan när det skall
skruvas på undersidan. Hur är flotörnivån?
hur är flotörventilen är den tät?
om du nu tänker byta till stående zenit så är
det inte bara spjällaxeln och flotörventilen
du behöver kolla. Utan membranet till tillskotts
bränslet som sitter med locket med tre skruvar
på sidan där på bilden har säkert blivit stenhårt
så det funkar inte vilket gör den ännu slöare
en sak till byt olja innan besiktningen skitig
olja höjer Co halten.hadde du slangen till förvärmningen på
plats?utan den får du högre co oxo. Tändningen?
stiften?För att besmannen sagt att det är till
att byta munstycke innebär inte att det är sant
dom är inte så kunnig på bilar för det mesta
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Lars Bd » 09 05 08, 4:39

Vad som är perfekt beror på vilka krav man har från början.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 09 05 08, 4:54

Nu ska vi inte hetsa upp oss grabbar....
Medan ni svarade hann jag göra en adapter ovetandes.
Renoveringsbitar till Zenith verkar överkomliga.

Det är så här - i min värld - har jag en förgasare med trottel så vill jagg helst ha en där trotteln styrs av gaspedalen direkt. Som MC alltså.
Då VET man hur man ska göra när maskinen surar ner sig. Med en Stromberg känner jag inte att ha den typen av koll.
Alternativt en "vanlig" förgasare som Zenith

Dety som fällde avgörandet tlllslut var just detta med Jim som jag nämnde. Han hade renoverat sin Stromberg och fick det ändå inte att lira bra. Jag känner som att den killen har rätt bra koll så därför chansar jag på Zenith. Den jag valde hade väldigt lite glapp i spjällaxeln.

Funkar inte detta nu så har jag ju inte rört insugsgrenröret om jag vill göra ngt annat.
Bränsleförbrukningen är av underordnad betydelse. Bilen kommer säkert inte gå många mil som den ska användas. Kanske 30-40 mil/år.

Hör av mig hur det gick senara.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav surgubbe » 09 05 08, 6:02

Jadu bd jag kan då garantera att du skulle då
inte märka nån skilnad om det sitter B18 eller
b21 nålar i förgasaren Men du ska komentera
o rätta överallt oberoende om det gäller
epoxi färg eller princesstårta fast du inte
har kunskaper om det. Skulle bli förvånad
om du INTE jobbade som skollärare
skaffa lite praktiska användbara kunskaper
innan du är o messersmittar överallt
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav surgubbe » 09 05 08, 6:17

Det var just därför jag rekomenderade SU för
Strombergförgasaren är ingen favo
SUn både lättare att jobba med
o driftsäkrare. Inga problem om
man nu lyckas sura ner en B18
bara att hålla full gas som med
vilken annan förgasare som helst
trotteln styrs ju av vacumet
i motorn jämfört med den om
givande luften vilket gör att
man automatiskt har kompensation
för höjden överhavet man befinner
sig på fiffigt va :D
Visst Zeniten funkar oxo men
du får en effektförlust på ca5-7
hästar som ju är ca 10 procent
och det märks Nu skall du väl
inte åka Le Mans med dutten
men den blir starkare över hela
registret men lycka till med
ombesiktningen
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Joje » 09 05 08, 7:20

gör att
man automatiskt har kompensation
för höjden överhavet man befinner
sig på fiffigt va


IOFS inte feltänkt när vagnen ska gå enbart mitt i HögaKusten....
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Nästa

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron