Rodstukad 544 1965

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 11, 12:55

Mja, faktiskt är det 42 Californiavit, men de är ju rätt lika. Jag har även märkt att den är rätt så transparent, täcker dåligt...så det faktum att jag lägger den över PPG:s DP40-primer som är åt blågrågröna (hmm.) hållet kan ju göra sitt till att den blir lite eljest motför om man t.ex. lagt den över en vit eller gul primer.
Men jag älskar färgen. ;)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 13, 7:19

En kompis var snäll nog att rita en PV åt mig, så här har jag modifierat den ungefär som denna bil kommer se ut när den är klar.
Den är dock ritad med Hot Tomato som bas, kommer inte skära upp bakskärmarna så där mycket direkt...kanske inte lika hög heller, hehe. :wink:

Bild
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 13, 8:54

Bild
Klar för lack...nästan.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 14, 2:47

Bild
Då var termostathuset lite trevligare att kolla på.

EDIT:
Bild
Röret till oljestickan också för den delen. ;)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 18, 3:14

Bild
Tagit upp hål för blinkers i ena skärmen, eller nåja, grovklippt i alla fall... Ser väl OK ut... Får man hoppas, så inte detta blir ännu en PV med hängpattar... :doubt:

Bild
Den här skärmen kommer som synes att få plastas en hel del, både fram och bak. :cry: Kan väl trösta er att det grövsta tagits med tenn i alla fall.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 20, 9:06

Hmm, jag har kommit underfund med att det inte vore så fränt att ha stora sponsordekaler på bilen där det står "STÅLPLAST" så jag biter snällt ihop och tar den kostnaden... :sad: Börjar ha gått en del.

Bild
Bild

Får väl trösta er med att det inte är tjocka skikt, snarare stor yta på dem, men det kan ju se lite suspekt ut.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 28, 5:27

Bild
Nu var jag i det stadiet att jag var tvungen att dra på primer igen för att se hur jämn skärmen var.
Bild
Men snabbt var jag givetvis och förstörde den fina showlackeringen. :lol:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 09 01, 1:15

Nu ska ni få en snabb lektion i några saker som kan vara bra att veta här i världen.
Bild
Vet ni vad det här är?
Det är en ytterst urkig motor...
Den tillverkades år 1978, och är en 2,1 liters, enförgasars, enkelkams, åttaventilers sugmotor på hela 100 hästkrafter. Nu är jag färdig så ni kan sluta gäspa.
Svensk Bilprovning älskar den här motorn och tycker helt klart att jag ska ha en sådan. Och ärligt talat har jag inte byggt ihop något bättre ännu så, det får bli denna tills vidare. :wink:
På bilden har jag avfettat den ytterst oseriöst för att få min penselkluddning att fästa åtminstone fläckvis... :lol:

Bild
Och här hänger den... Penselbättrad och fin... Och...luddig. Traktorskopa som det har varit ved i så sent som igår är kanske med tanke på hydraultryckens och vädrets lynnighet inte det bästa att hänga upp en nymålad motor i. :sad:
En halv vedtrav fastnade i färgen, jag bara kluddade över det, orkade inte bry mig.
Dessutom har det ju kommit färg lite överallt, måste säga att jag avskyr att göra såna här oseriösa jobb. :cry:

Nåja, nästa spis kommer att lackeras med spruta, innan den sätts ihop, under NÅGOT seriösare omständigheter. Dessutom kommer den *host* fortsätta att vara en *HARKEL* 78ans B21A i originalskick. ;)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Motor

Inläggav Blomquist » 07 09 05, 2:29

Du menar att SBP sätter gränsen där? Ingen kraftigare motor än som så?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav Mattias Johansson » 07 09 05, 3:20

Korrekt. Eller mja, man får ju iofs. ha 110 hk med skivbromsar. :lol:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Mattias Johansson » 07 09 07, 7:34

Bild
"Dummyblocket" urlyft... Notera att jag är bra på att städa garaget.
Bild
Renskurna och målade motorfästen. :smile:
Bild
Världens enda röda vedtrav sitter nu mellan rambalkarna. :lol:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Templa-544B » 07 09 07, 8:51

Går bra framåt det där!

Varför får man bara ha 100 hästar i en original PV när man får ha 150 i en helt ordinär amazon (visserligen med skivor) förresten? Finns ju knappt inga alls tekniska skillnader på de båda vagnarna.
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Mattias Johansson » 07 09 07, 9:55

Nja, snarare är ju de tekniska skillnaderna relativt stora i mina ögon, men men, du får väl fråga Volvo, jag tycker då 100 hk är snålt tilltaget när du får ha 180 hk i en Kadett B... 8)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Färg

Inläggav Blomquist » 07 09 13, 8:35

Håller på att tjata om färg här på forumet. Nu var det det här med Californiavit, är du gjuten på det? Det ser väldigt mycket ut som färgkod 79 = pärlvit på dina bilder. Har annars en halvliter California med härdare (Standox) som legat sen i fjol som jagfunderar på att annonsera ut under köp&sälj. Det där med 110 hk tror jag heter 110 kW egentligen och då ser ju saken lite annorlunda ut. Sem kan du ju alltid rega om till ombyggt fordon och då får du ha 15kW per 100 kilo har jag för mig, lite krångligare bara eftersom SFRO skall blandas in -fast skivbromsar vet jag att dom flesta besiktningsgubbar tycker är bra när man trimmar.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav Mattias Johansson » 07 09 14, 8:25

Ja, det är Californiavit, det märks i verkligheten, mindre bra på ett kort dock. Det syns skillnad mot den pärlvita färg den hade från början.

110 hk är det, inte kW, tyvärr. Hade man fått ha 110 kW hade saken sett klart annorlunda ut. :(

Ska försöka klara mig från ombyggt, men det är nog på vippen, men jag ska prova att slippa blanda in SFRO... Måste man regga som ombyggt trots allt så sätter det ju saken i lite annat ljus, men men...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron