Volvo PV 544 -64

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Exempel

Inläggav mpcalibra » 07 08 18, 8:10

LARY skrev:Hej Du borde ha en bricka som liknar den här på torpedplåten.

Tack, hittade den bland alla delar nu.

Typ: 11134 E
Ch.Nr.: 400343
Color: 84
Klädsel: 50-240
mpcalibra

Vad bra

Inläggav LARY » 07 08 18, 9:04

Med andra ord röd vävplast med rött tyg på mitten av sittytor och ryggstöd fram och bakre delen av sittdynan samt nedre delen av ryggstödet bak. Det är ju snyggt!
Medlem nr 11700 i Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
LARY

Re: Vad bra

Inläggav mpcalibra » 07 08 18, 9:41

LARY skrev:Med andra ord röd vävplast med rött tyg på mitten av sittytor och ryggstöd fram och bakre delen av sittdynan samt nedre delen av ryggstödet bak. Det är ju snyggt!

Jo det är snyggt. Tyvärr är framstolarna gråa och lite slitna.
mpcalibra

bakaxel

Inläggav blomquist » 07 08 21, 7:42

Att döma av din lilla film är bakaxeln väldigt väl använd. En nyrenoverad kan man nästan inte dra runt. Verkar som att du kan dra nästan ett kvarts varv innan kuggen tar, kanske att du skulle ta och kosta på en renovering på SVIS när du ändå har brallorna nere så att säga. Fast då måste du vara medlem i t.ex. PV-klubben först... I alla fall var det så sist jag kollade, verkstan drivs ju bl.a. med medel från Svenska Volvoklubbar i Samverkan.
blomquist

Re: bakaxel

Inläggav mpcalibra » 07 08 21, 5:30

blomquist skrev:Att döma av din lilla film är bakaxeln väldigt väl använd. En nyrenoverad kan man nästan inte dra runt. Verkar som att du kan dra nästan ett kvarts varv innan kuggen tar, kanske att du skulle ta och kosta på en renovering på SVIS när du ändå har brallorna nere så att säga. Fast då måste du vara medlem i t.ex. PV-klubben först... I alla fall var det så sist jag kollade, verkstan drivs ju bl.a. med medel från Svenska Volvoklubbar i Samverkan.

Äschdå det var tråkigt, hade nästan förträngt det haha skämt åsido.. Jag sökte medlemskap i lördags. Dock har ingen hört av sig från klubben. Kanske måste söka igen.. Skrev fel Chassie nummer...

Går det inte att renovera bakaaxeln själv ? eller måste man spänna upp hålet? Låter rätt dyrt o skicka den klossen till SVIS grabbarna.

Är du säker att du menar att hjulaxlarna inte ska gå så lätt. Det är inte kardan anslutningen du menar?

EDIT: Kollade på filmen nu. Ljudet ligger rejält fel i förhållande till bilden.
Man kan säga att den inte glappar. Bara låter så dära..
mpcalibra

Bakaxel

Inläggav Blomquist » 07 08 22, 8:51

Motståndet blir såklart större på pinjongen, men en nyrenoverad går trögt som sagt. Nu var det ljudet jag hajade till på, om det nu är förskjutet på filmen kanske det inte är nån ko på isen i alla fall. Det skall inte gå att rucka fram in och ut på drivaxlarna, fast det visste du kanske. Öppna gärna upp och kika in på differentialen om det ser slitet ut.

Tips: på p1800-sidan kan du ladda hem verkstadshandböcker i pdf-format, har för mig att din bakaxel finns med där.
Blomquist

Re: Bakaxel

Inläggav mpcalibra » 07 08 23, 2:40

Blomquist skrev:Motståndet blir såklart större på pinjongen, men en nyrenoverad går trögt som sagt. Nu var det ljudet jag hajade till på, om det nu är förskjutet på filmen kanske det inte är nån ko på isen i alla fall. Det skall inte gå att rucka fram in och ut på drivaxlarna, fast det visste du kanske. Öppna gärna upp och kika in på differentialen om det ser slitet ut.

Tips: på p1800-sidan kan du ladda hem verkstadshandböcker i pdf-format, har för mig att din bakaxel finns med där.

Jo det är ju sant. Filmen kan ha förvärrat en hel del. Skulle det glappa så mkt som det ser ut är de ingen fråga om saken. Men jag är fortfarande inte 100 på om den är OK.
Det är ju inte varje dag man har ner bakaxeln så hade varit kanon om de gick att göra nån lättare renovering av den.

Jag har öppnat inspectionsluckan o kikat. Vad jag kan se så hittar jag inget speciellt slitet. Men då kan jag nada om bakaxlar också. Har bilder på diffen, tänkte om du kan se ifall nått är galet. PS. Bli medlem vettja :)
mpcalibra

Inläggav mpcalibra » 07 08 25, 7:59

Fick dom beställda delarna i fredags. Har nästan monterat ihop framvagnen nu =).
Det mesta av dom:
Bild

Vad saknas?
Bild

Bild

Hmm ?
Bild

Dock så har jag ett allvarligt problem som är att jag vill sänka bilen o vet inte hur jag ska göra !
Har nån en susning hur jag ska göra för att sänka bilen ?
Kapa då blir det ju en ojämn kontaktyta. Värma då spricker dom väl ?

Finns det inte att köpa nånstans ?
mpcalibra

Inläggav mpcalibra » 07 08 30, 5:54

Update. Slet sönder den lånade kameran :oops: . Så det är mobilkamera.

Kapade fjädrarna, får se hur det blir med detta.
Bild

Börjat måla dom sista varven på underredet.
Bild

Lagt igen alla hål i bakskärmarna.
Bild
mpcalibra

Inläggav mpcalibra » 07 09 02, 6:59

Hämtade den trimmade motorn igår. Är en Weber DCD 38/38

Bild
mpcalibra

Inläggav mpcalibra » 07 09 05, 6:29

Har tillochmed gjort lite på en veckodag :lol:

Bild

Varvräknare vill jag ha.
Bild
mpcalibra

Inläggav mpcalibra » 07 09 07, 6:40

Såhära blir ljudsystemet.

Bild
mpcalibra

Inläggav mpcalibra » 07 09 11, 7:42

Gör en update så ni inte tror jag gett upp.
Grundfärg, Glasfiberspackel (på dom grövre håligheterna), PP100 och så Grundfärg igen. Så gör jag. Allt från Loctite.

Spackla,slipa,spackla...... ja ni vet.
Bild

Bild

Bild

Så mycket skönare det blev med maskiner(alldrig använt förut).
Bild
mpcalibra

Färgen

Inläggav Blomquist » 07 09 13, 9:45

Du behåller väl den snygga kulören på bilen när du lackar den?
Blomquist

Re: Färgen

Inläggav mpcalibra » 07 09 13, 12:41

Blomquist skrev:Du behåller väl den snygga kulören på bilen när du lackar den?

Håller med om att den är snygg på sitt sätt. Dock så har jag inte pengar eller kunskapen att lacka en blank o "seriös" färg. Så den kommer att bli mattsvart hade jag tänkt.
Men jag har även funderat på någon annan färg i matt. Tex nått liknande orginalfärgen fast då matt.

Sen såg jag en bild i böckerna jag fick från PV klubben på en PV med samma färgkod som min den såg ganska annorlunda ut jag tror min kan ha bleknat lite.
mpcalibra

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt