Montera fläkt :?:

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Montera fläkt :?:

Inläggav mpcalibra » 07 08 22, 4:33

Funderar på att sätta en elfläkt på min PV.

Undrar över vad man behöver för givare och vilka grader thermostaten ska ligga på osv.
En lämplig donator bil ?

Det är en små trimmad B18.
mpcalibra
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 07 22, 7:53
Ort: Lule

Inläggav Bengan » 07 08 22, 7:44

Mon fråga är om du behöver elfläkt??. Till en småtrimmad B18 brukar det inte vara några problem med kylning. Du kan med fördel använda amazonens kylare med expanionskärl.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav _hagitch_ » 07 08 23, 6:15

min börjar nästan också koka ganska fort när man åker me den på crusingen... och det är bara en b16...
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Inläggav Krippa » 07 08 23, 6:21

Även min B18 brukar bli lite varm om jag t.ex. fastnar i köerna ner till Tingstadstunneln. Full spruta på värmereglaget så klarar den sig men det är lite irriterande....
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Inläggav Templa-544B » 07 08 23, 2:02

Troligen är det inte fläkten som är boven när man har sånna problem. Snarare behöver kylsystemet rensas ur, termostaten bytas (till en kallare kanske) eller tändningen justeras.
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav mpcalibra » 07 08 23, 2:35

Tanken med det var att jag tycker det är onödigt att motorn alltid ska behöva driva en fläkt. När fläkten egentligen bara behövs ibland..
Onödigt att den stjäl effekt och belastar vattenpumpen.
Jag tänkte sätta elfläkt och kanske en fräschare kylare.


Många bäckar små..
mpcalibra
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 07 22, 7:53
Ort: Lule

Inläggav Krippa » 07 08 23, 2:47

Templa-544B skrev:Troligen är det inte fläkten som är boven när man har sånna problem. Snarare behöver kylsystemet rensas ur, termostaten bytas (till en kallare kanske) eller tändningen justeras.


Så är det nog (om det var mina problem du kommenterade). Termostat har jag bytt. Kylaren ser ut som ett världskrig och tändningen står lite för högt...
Nåja, motorrummet ska rensas ut och snyggas till i vinter så jag fixar allt det där då. :)
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Inläggav Templa-544B » 07 08 23, 9:08

Ja det låter klokt =) Kanske inte just dig jag kommenterade men kommentaren stämde ju bra in på dina problem.

Back to topic!

Jo man kan nog faktiskt tjäna några hästar på att ersätta den motordrivna fläkten med en batteridriven sådan. Men måste man inte ha en rätt bra laddning för att det ska gå ihop sig? En fläkt som snurrar x antal varv i minuten är väll en ganska stor energislukare. Växelströmsgenerator kanske kan vara något att överväga...
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 24, 4:54

Jag brukar koppla över strömbrytare när jag monterar elfläkt, känns som att det är vad som krånglar minst.

Rent spontant så kommer jag på att Saab 9000 har en rätt tunn och smidig fläkt, och yttre kåpan är i plåt visst, så den kan gå att klippa ned om den tar i någonstans... Men mät först.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav _hagitch_ » 07 08 24, 5:16

hur gör man när man rensar kylsystemet? har alldrig fattat..
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Det finns lite olika varianter att göra det på

Inläggav LARY » 07 08 24, 11:39

Kolla noga på det preparat du köper (om du nu verkligen ska göra det). Vissa menar att man kör det i hela systemet, medan andra förordar att man endast kör det i kylaren och inte i resten av systemet. Mina egna erfarenheter har gjort mig skeptisk. Jag har själv använt det i en gammal kylare och det resulterade i läckage istället. Det är ju inte bra det heller. Flödet genom kylaren blev nog trots allt inte bättre.

Vill man vara säkrare på att få en bra funktion kan man istället lämna in kylaren för renovering. Det finns ju några som erbjuder sådana tjänster. Exempel:

http://www.kylarfabriken.se
Spec. veteranbilkylare De kan även byta till ett effektivare paket om man behöver det.
Medlem nr 11700 i Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
LARY
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 07 31, 10:09
Ort: V

Re: Det finns lite olika varianter att göra det på

Inläggav _hagitch_ » 07 08 25, 12:42

LARY skrev:Kolla noga på det preparat du köper (om du nu verkligen ska göra det). Vissa menar att man kör det i hela systemet, medan andra förordar att man endast kör det i kylaren och inte i resten av systemet. Mina egna erfarenheter har gjort mig skeptisk. Jag har själv använt det i en gammal kylare och det resulterade i läckage istället. Det är ju inte bra det heller. Flödet genom kylaren blev nog trots allt inte bättre.

Vill man vara säkrare på att få en bra funktion kan man istället lämna in kylaren för renovering. Det finns ju några som erbjuder sådana tjänster. Exempel:

http://www.kylarfabriken.se
Spec. veteranbilkylare De kan även byta till ett effektivare paket om man behöver det.


okej...tackar för informationen :)
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Inläggav mpcalibra » 07 08 25, 1:23

Kommer att köra med växelströmmare.
Ja menar en lätt plast fläkt borde göra jobbet bättre än en plåt fläkt som alltid ska ha kraften att snurra.

Man kan ju koppla fläkten till givarna och sen till en strömbrytare inne i bilen som man kan ställa ON/OFF på.
mpcalibra
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 07 22, 7:53
Ort: Lule


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster