av Torbo » 10 12 28, 1:17
Ved stort vakum i manifolden og liten belastning av motoren, trekker vakumklokka opp tenningen. Det gir bedre økonomi og litt ekstra effekt akkkurat i overgangen ved gasspådrag. Når motoren er belastet er vakumet lavt er tenningssøkningen liten eller ingenting. Ved kraftig belastning av motoren er vakumet minimalt og vakumfortenningen eller helt borte.
Enkelte biler hadde i sin dtid bare sentrifugalregulator, f.eks. Fiat-biler på 60- og 70- tallet, men statisk- og sentrifugal-fortenning var gjerne satt litt høyere.
Dette var noe teori, men enkelte biler har litt forskjllig vakumfunksjon,
. Mulig at Volvo hadde vakum som dro motsatt vei med noen ZenitStrombergforgassere? Vakuminntaket til manifolden var da plassert annerledes i overgangen ved gassspjeldet. Men det har jeg ikke sjekket grundig. Dette må en ekspert uttale seg om..
???