Hur stor betydelse har vakumklockan på fördelaren?

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Hur stor betydelse har vakumklockan på fördelaren?

Inläggav PJPV » 10 10 09, 9:22

Jag brottas vidare med problem med B16/Zenith VN34. Bra tomgång, men går inte bra med gas
om man inte ger lite choke.
Har renoverat förgasaren, kollat med startgas efter tjuvluft, bytt alla tänddelar.Ställt tändningen med stroboskop. Försett förgasaren med bränsle från separat behållare. Men samma problem ändå.
Provade idag vakumklockan på födelaren genom att suga i röret, ingen rörelse på fördelarplattan.
Har läst lite om detta, men det verkar som det har mindre betydelse - eller?
Jag har testat med lite högre och lite lägre tändning genom att vrida fördelaren, men det gör ingen skillnad.

Dags att riva förgasaren igen tro. Hade den i diesel i en dag förra gången och blåste allt med tryckluft...

Någon som har en förgasare till salu?
PJPV
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 07 16, 9:03

Re: Hur stor betydelse har vakumklockan på fördelaren?

Inläggav Torbo » 10 12 17, 4:58

Det har vel lite med effekten å gjøre, men det bedrer bensinøkonomien. Selv måtte jeg kjøre med fast tenning på en hardt trimmet motoer for å unngå tenningsbank og for å unngå for lav tenning ved belastning.
Mange kobler ut vakum selv ved lett trimming for å få glede av høyere kompressjon kombinert med uendret tenningsinnstilling.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hur stor betydelse har vakumklockan på fördelaren?

Inläggav L.W.L » 10 12 27, 10:39

Ja det e väll tändkurvan som ändras med vakumklocka. Tycker det inte ska ha ngn betydande roll i detta fall..
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Re: Hur stor betydelse har vakumklockan på fördelaren?

Inläggav Torbo » 10 12 28, 1:17

Ved stort vakum i manifolden og liten belastning av motoren, trekker vakumklokka opp tenningen. Det gir bedre økonomi og litt ekstra effekt akkkurat i overgangen ved gasspådrag. Når motoren er belastet er vakumet lavt er tenningssøkningen liten eller ingenting. Ved kraftig belastning av motoren er vakumet minimalt og vakumfortenningen eller helt borte.
Enkelte biler hadde i sin dtid bare sentrifugalregulator, f.eks. Fiat-biler på 60- og 70- tallet, men statisk- og sentrifugal-fortenning var gjerne satt litt høyere.
Dette var noe teori, men enkelte biler har litt forskjllig vakumfunksjon,
. Mulig at Volvo hadde vakum som dro motsatt vei med noen ZenitStrombergforgassere? Vakuminntaket til manifolden var da plassert annerledes i overgangen ved gassspjeldet. Men det har jeg ikke sjekket grundig. Dette må en ekspert uttale seg om..
???
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster