Volvo 11134E - PV544E 1964

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav sf1972 » 11 05 17, 6:33

häll i vanlig olja och byt hellre oftare i sådana fall, byt varannat år, så rostar det inte i cylindrar med mera. Går inte så många deciliter i ett bromssystem. Siliconoljan är väl dessutom svindyr, och till vilken nytta, har hört att den ska funka bra i kyla, men du ska ju inte ens köra vintertid eller?
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 05 17, 12:48

Hade bara för mig att jag läst att siliconolja skulle vara bättre att ha i bilar som står ex. över vintern då den inte suger till sig vatten som vanlig bromsolja.

Nej det blir vanlig olja tror jag, denna bil ska vårdas mer än den brukas..Då kan man byta bromsolja bara för skojs skull ibland :D
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Blomquist » 11 05 17, 1:10

Om du finner ett nöje i att byta all bromsolja vart 2:annat/3:e år så skall du givetvis
hälla i konventionell bromsolja. Tänk på att inte spilla på lackerade delar bara, eftersom
denna olja löser upp färg. Personligen håller jag mig till silikonolja och slipper därmed
byta. Att hälla i ett system som varit i kontakt med konventionell olja skulle
jag dock aldrig göra, då packningar och annat kan svälla vid kontakt med den moderna oljan.

Så du har valet "nu eller aldrig" kan man säga lite hårddraget. För du har väl bytt ut allt?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Johansson » 11 05 17, 3:54

Det gäller alltså att man byter ut alla tätningar m.m. i bromssystemet innan man kör ett byte till silikonvätska?
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 05 17, 3:54

Äää... jag får nog ta o fundera lite till på detta
Jo rubbet byts/renoveras så det är som du säger blomquist "nu eller aldrig"
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 05 17, 7:39

kalsta skrev:Tips köp n ny bromljuskontakt de kostar inte så mycket och finns på klubben.


Du hade helt rätt, efter ett samtal med klubblokalen idag så fick jag en kontakt medskickad i min order. Artikeln var så nyinkommen att den inte hunnit gå i tryck i beställningslistorna. Tack för tipset!
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav kalsta » 11 05 18, 2:49

Tom Claesson skrev:
kalsta skrev:Tips köp n ny bromljuskontakt de kostar inte så mycket och finns på klubben.


Du hade helt rätt, efter ett samtal med klubblokalen idag så fick jag en kontakt medskickad i min order. Artikeln var så nyinkommen att den inte hunnit gå i tryck i beställningslistorna. Tack för tipset!



Det var så lite så.
Medlem 14710 i Svenska volvo PV-klubben
Användarvisningsbild
kalsta
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 01 28, 8:27
Ort: Ume

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Blomquist » 11 05 19, 12:21

Mattias Johansson skrev:Det gäller alltså att man byter ut alla tätningar m.m. i bromssystemet innan man kör ett byte till silikonvätska?

Japp. Det där med tätningar är lite knivigt. Har man nosgrejer från 50talet
ka det vara fråga om naturgummi. Idag är det ofta epmd och sdr som gäller
och dessa funkar bättre. Sen är det blandningsprodukter också...

Tumregeln är dock, som sagt, att gummidetaljer som har varit i kontakt med vanlig bromsolja
KAN reagera vid kontakt med siliconvätska. Reaktionen kan bestå av svällning
och i värsta fall upplösning(!). Inget att gambla med alltså. Har man enkretssystem
så skall man efter min mening endast byta om man har bytt allt i bromssystemet
till nya grejer.

En tråkig detalj angående silikonvätska som bör nämnas, är att dena olja har en lägre
viskositet (tunnare) och därmed kan krypa förbi packningar om man har honat loppen mycket.

Traditionell bromsolja har dock det där med vatten.
Oljan är hygroskopisk och absorberar alltså vatten ur luften
och är därmed en mycket olämplig vätska att ha i ett bromssystem
med allt vad det medför av korrosion. :cry:
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav sf1972 » 11 05 19, 4:12

och värst är ju fukten, när bromsarna står utan att användas, som min gör i allafall 5 månader om året.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 06 10, 7:06

Har inte skrivit här på länge, men det har inte hänt några större saker heller..

Jag har iaf fått hem en sändning från klubben med reservdelar till bromsarna och en del övrigt, upplagt för att sätta fart i garaget alltså, men.. Jag har även återgått till mitt arbete efter 10 månaders frånvaro, samtidigt som vi köpt hus o håller på och flytta o detta. Så tyvärr har jag inte hunnit med så mkt i garaget, men det är på gång, jag räknar som tidigare sagt med att pvn ska rulla besiktigad o klar i sommar.
Men det är åtminstone skönt att jag slipper flytta från garaget där jag hållit till i flera år; där finns en del innehåll milt sagt..
Jag har nämligen köpt fastigheten med garaget efter en bortgången släkting, så nu har jag verkstan på hemmaplan, tidigare har jag fått åka några mil bara för minsta lilla meck

Vart en sväng till biltema i kristianstad o storhandlade häromveckan, diverse bra o ha saker till pv:n och bruksbilarna. Brukar åka ner nån gång om året och bunkra upp med förbrukningsvaror o annat.
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Lavett » 11 06 10, 7:39

fan vad härligt att få flytta "hem" till verkstaden... men bli inte besviken på dig själv om du inte hinner med PVn denna sommar, det kommer flera sommrar ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav pvfreak » 11 06 13, 1:10

Ja, ett fastighetsköp brukar medföra en del arbete. ;)
Och sen när du är "klar" kanske det ska byggas en altan eller något.
Färdig blir man aldrig. Ha ha. Men det är jäkligt skönt att ha garaget på hemmaplan.
Lycka till!!
Medlem 4437 i Svenska Volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
pvfreak
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 08 20, 4:07
Ort: Sätila/Västra Götaland

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 06 13, 4:36

pvfreak skrev:Ja, ett fastighetsköp brukar medföra en del arbete. ;)
Och sen när du är "klar" kanske det ska byggas en altan eller något.
Färdig blir man aldrig. Ha ha. Men det är jäkligt skönt att ha garaget på hemmaplan.
Lycka till!!



Nej då, inget altanbygge inplanerat då det redan finns en öppen och en inglasad altan, möjligtvis ska det dit ett enkelt trädäck vid sidan av, men det slår man ju ihop på en eftermiddag. Men sen ska det upp nya tapeter o nytt golv i 10rum, köket och ett badrum ska helrenoveras alla fönster i huset ska bytas mot nya och efter det så är det dags att dra igång i källarn.. Men nånstans däremellan ska jag också asa mig ut i garaget.. :lol: :lol: :D
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav sneezingduck » 11 06 13, 5:56

Tom Claesson skrev:
pvfreak skrev:Ja, ett fastighetsköp brukar medföra en del arbete. ;)
Och sen när du är "klar" kanske det ska byggas en altan eller något.
Färdig blir man aldrig. Ha ha. Men det är jäkligt skönt att ha garaget på hemmaplan.
Lycka till!!



Nej då, inget altanbygge inplanerat då det redan finns en öppen och en inglasad altan, möjligtvis ska det dit ett enkelt trädäck vid sidan av, men det slår man ju ihop på en eftermiddag. Men sen ska det upp nya tapeter o nytt golv i 10rum, köket och ett badrum ska helrenoveras alla fönster i huset ska bytas mot nya och efter det så är det dags att dra igång i källarn.. Men nånstans däremellan ska jag också asa mig ut i garaget.. :lol: :lol: :D


tapeter, golv, renovera kök och badrum.....fönster.... källare..... hmm....ett grovt överslag det kommer att ta 20 år och kosta 1 miljon samt om du inte sköter dig får du räkna med att byta kärring åxå ( 450 000: )......
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Lavett » 11 06 13, 9:25

sneezingduck skrev:
Tom Claesson skrev:
pvfreak skrev:Ja, ett fastighetsköp brukar medföra en del arbete. ;)
Och sen när du är "klar" kanske det ska byggas en altan eller något.
Färdig blir man aldrig. Ha ha. Men det är jäkligt skönt att ha garaget på hemmaplan.
Lycka till!!



Nej då, inget altanbygge inplanerat då det redan finns en öppen och en inglasad altan, möjligtvis ska det dit ett enkelt trädäck vid sidan av, men det slår man ju ihop på en eftermiddag. Men sen ska det upp nya tapeter o nytt golv i 10rum, köket och ett badrum ska helrenoveras alla fönster i huset ska bytas mot nya och efter det så är det dags att dra igång i källarn.. Men nånstans däremellan ska jag också asa mig ut i garaget.. :lol: :lol: :D


tapeter, golv, renovera kök och badrum.....fönster.... källare..... hmm....ett grovt överslag det kommer att ta 20 år och kosta 1 miljon samt om du inte sköter dig får du räkna med att byta kärring åxå ( 450 000: )......


Hahahhaha skön kommentar av "sneezingduck" :D :lol:
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron