PV 444CSB -53

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: PV 444CSB -53

Inläggav tubbe » 10 11 04, 10:51

Arthursson skrev:Råkade få en ful engelsk bil av en modell jag aldrig sett tidigare :oops: Austin Cambridge diesel 1965 :lol:


wow :shock: p1 p6 säger jag bara!
Ful..näe ....systerdesign till Peugeot 404 ju. Pininfarina som höll i ritstiftet.
(Mattias, admin, känner ju till mig och min engelskbilfanatism)
Visst rostade de, men det gjorde mb också, och ....de rostar tom mer NU än vad BMC gjorde då.

Du skriver diesel..humm...är inte helt säker på vad för maskiner som satt i dem.
men det var ju såhär, BMC gjorde inte världens bästa bilar (understatement)
men..de gjorde några av världens bästa dieslar som i marinversion heter bla Captain och Commander.
Tom slog Penta med hästlängder.
Har du någon sådan i bilen är ju bara den värd multum.

Grattis till en YTTERST trevlig bil! :mrgreen:

MER bilder på det engelska lyxåket vill vi se ;)

För du är väl inte så stenhård Mattias, att du bara tillåter volvobilder i trådarna?
tubbe
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 10 04, 10:31

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 10 11 06, 6:07

Lägger nog upp bilderna i nåt Austin forum ? Om det nu finns mer än 2 personer som gillar engelska bilar :lol: Har faktiskt fått igång den och den går som en klocka dock funkar bara hälften av det elektriska och sparklådorna måste snickras ihop nya :lol: Grubblar så smått om tvåfärgad skulle bli fint vit/rosa eller vit/turkos :twisted:
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Johansson » 10 11 06, 9:46

Behöver du grejer så skrotade jag en sådan för några år sedan...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Lavett » 10 11 06, 10:09

Länka gärna till det forumet där du lägger upp bilder *nyfiken*
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: PV 444CSB -53

Inläggav pvchrister » 10 11 06, 10:16

Ska väl erkänna att jag också är svag för engelska bilar.... :oops: speciellt Austin A 30 och A 35. Men en Cortina MK 1 är inte dumma dom heller!
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 10 11 06, 11:18

Ni hittar nån bild på denna bilsida. Men dom brukar snabbt spärra bilar som saknar 20 tums fälgar och parkbänk på bakluckan :evil: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... ge=1011582
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav tubbe » 10 11 07, 4:24

Roligt att du fått igång kärran! :P
Men elen är väl nästan väntat på en gammal engelsk bil.
Tror man hade blivit mer förvånad om du skrivit att "all el funkar perfekt" :mrgreen:

Som du ser på kommentarerna här, så är det nog ganska många som gillar engelska bilar.
Även om man inte själv vill ha en att pilla med, så är de fina att se på.
Hur dålig kvalitet de än har, så har de linjer och stil.

Tvåfärgad sitter aldrig fel på en engelsk bil.

Bild

Bild

Bild


Och ett par snygga rostyle-fälgar på det också:

Bild
tubbe
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 10 04, 10:31

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Duett1966 » 10 11 08, 9:53

tänkte på det du skrev med 240 skivor på 140 spindlar, passar det rakt av eller lär det byggas om mycket?
och angående 140framvagnen, så kapa ur och vänd själva vinkeljärnet i framvagnsbalken då får du ner den 2-4cm till.
där balken är fäst i ramen på 140n. så är det gjort på min bil och där har dom inte kapat så mycket i ramen.
har bilder om du vill se hur jag menar. d2
Duett1966
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 10 08, 5:16

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Johansson » 10 11 12, 2:41

Det är samma hjullager på 140 som på äldre 240 och det borde därför passa med 240-skivor, men jag ser absolut ingen fördel med att köra dessa eftersom 240 har mindre skivor.

Oken däremot ska skilja lite men gå att modifiera...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Duett1966 » 10 11 12, 6:20

En helt klar anledning att köra med 240 ok och skivor är väll att ha ventilerat och att skivorna och oken bara kostar hälften i pris!! d2
Duett1966
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 10 08, 5:16

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Johansson » 10 11 13, 8:12

För min del känns det som att man då lika gärna kan köra 164-bromsar (om nu behovet av ventilerat känns skriande vill säga), känns ologiskt att byta ner sig i storlek och några extra kronor här och var för nya bromsar är ju egentligen piss i havet i budgeten för ett bilbygge - men visst, allt beror på hur man prioriterar och är det för att få billigt ventilerat, så visst...däremot solida 240-skivor är enbart ett nedbyte, och man har ändå hört om folk som varit övertygade att de ska konvertera till det eftersom nyare väl alltid måste vara bättre? :lol:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Duett1966 » 10 11 13, 9:44

Jaha en piss i havet!! Vad kostar 164a bromsar?? ok+skivor..
kolla och jämför först, av vetenskapliga skäl lär väll dom flesta förstå att ventilerade skivor är betydligt bättre i ett sådant bygge han håller på med!!! eller ska dom införa trummor och o-ventilerade skivor på 2012års volvo v60?
Duett1966
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 10 08, 5:16

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 10 11 13, 11:40

Nog kan jag sätta 164 skivor om jag får tag på några, Sfro vill att det sitter ventilerade skivor för att godkänna bygget och då resten i bromsväg är 240 grejer och jag har allt på lager så kändes det som en enkel lösning :wink: Vad som sen är effektivast är en annan fråga
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Lavett » 10 11 13, 8:54

Jag har för mig att det är bara & slipa upp hålen i oket nån tiondel & eventuellt schimsa lite för & centrera dom över skivan , sen passar skivorna på 140 navet & oket på 140 spindlarna,
inte hundra men vet att jag höll på å prova & mätte på en 140 för 10 år sedan (men monterade adrig)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Johansson » 10 11 14, 11:20

Arthursson skrev:Nog kan jag sätta 164 skivor om jag får tag på några, Sfro vill att det sitter ventilerade skivor för att godkänna bygget och då resten i bromsväg är 240 grejer och jag har allt på lager så kändes det som en enkel lösning :wink: Vad som sen är effektivast är en annan fråga


Helt klart, jag sågar inte lösningen, man skall bara vara medveten om hur vissa saker ligger till innan man ger sig in på saken och sedan prioritera utefter det. 8)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron