Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädringen inkopplad.

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav Arne » 13 09 26, 6:04

140 axelns utväxling är 4,10:1 det är ingen bra utväxling, ungefär 4000 rpm vid 110km/h.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav Djo » 13 09 29, 9:48

Arne skrev:140 axelns utväxling är 4,10:1 det är ingen bra utväxling, ungefär 4000 rpm vid 110km/h.


Okej lät inget vidare men finns det inte olika utväxlingar där också eller?

Ja jag börjar hursom med 140 axeln jag har sen får jag utvärdera sen vad jag tycker ( får väl byta utväxling annars kanske inte lika smidigt som att börja med 240 axel) men nu har jag en axel gratis liggandes så börjar med den dessutom mätt och den blir 3 cm bredare per sida (vilket jag tycker är så pass lite att det inte gör något) Men jag är tacksam för att ni säger till och berättar. Dock är mycket en kostnadsfråga är studerande sista året fordon så känns duktigt i plånboken som det är också.

Mvh Erik.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav Djo » 13 10 21, 2:42

:D
Senast redigerad av Djo 15 01 05, 10:04, redigerad totalt 1 gång.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Blomquist » 13 10 22, 4:41

Golvreparationen ser kanon ut. Vad har du för planer vad gäller färg?

Här kommer lite inspiration:
http://www.youtube.com/watch?v=3McHco20EKU
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Djo » 13 10 22, 3:46

Blomquist skrev:Golvreparationen ser kanon ut. Vad har du för planer vad gäller färg?

Här kommer lite inspiration:
http://www.youtube.com/watch?v=3McHco20EKU


Tackar så mycket :D färg jadu inte en anning finns så mycket men två färgat är jag sugen på iallafal så dne sticker ut lite :)

Tack för inspirationen och den stämmer hyfsat mot stuket jag tänkt faktiskt fast med en snygg lack och mera krom. 8)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Stefan_B » 13 10 22, 8:22

Fantastiskt trevligt med en kaross som är helt ren och blästrad. Anledningen till att min egen hatkärkek till att svetsa rost är mer hat än kärlek är att man blir svartare än synden, illamående av varm färg och underredsmassa, bränd av svetsloppor och less på all rostig plåt man förgäves försöker svetsa i... Så, det är roligt att se att det finns bättre alternativ!
Angående främre delarna av bakskärmsinfästningarna som hade dålig passform, tror jag att det är så här: 444 och 544 hade olika utformning på de bakre hjulhusen, då 544 fick andra sidopaneler i baksätet med infällda armstöd för att bli 5-sitsig. De skärminfästningar som säljs idag är till 544 och måste modifieras genom uppslitsning för att passa på 444:an. Kanske någon här på forumet kan bekräfta detta, eller rätta mig om jag har fel?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Djo » 13 10 23, 1:05

Stefan_B skrev:Fantastiskt trevligt med en kaross som är helt ren och blästrad. Anledningen till att min egen hatkärkek till att svetsa rost är mer hat än kärlek är att man blir svartare än synden, illamående av varm färg och underredsmassa, bränd av svetsloppor och less på all rostig plåt man förgäves försöker svetsa i... Så, det är roligt att se att det finns bättre alternativ!
Angående främre delarna av bakskärmsinfästningarna som hade dålig passform, tror jag att det är så här: 444 och 544 hade olika utformning på de bakre hjulhusen, då 544 fick andra sidopaneler i baksätet med infällda armstöd för att bli 5-sitsig. De skärminfästningar som säljs idag är till 544 och måste modifieras genom uppslitsning för att passa på 444:an. Kanske någon här på forumet kan bekräfta detta, eller rätta mig om jag har fel?


Jo förstår dig jag blir skitig och jävlig så det räcker ändå och far med (han som svetsar) är ingen höjdare själv på svets och har inte mitt eget förtroende med att svetsa han är betydligt bättre och får stå för det faktiskt.

En sak jag undrar dock när blev det ny form på främre skärminfästningen denna är till en 444a men kanske nyare 544 infästningen kom redan 57? om någon kan något om detta får dom gärna berätta.

Och roligt du gillar vad du ser tackar :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav milad.lundstrom » 13 10 25, 7:14

Härligt att se alla projekt på det här forumet. Man blir verkligen inspirerad.
Användarvisningsbild
milad.lundstrom
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 10 16, 1:52

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Stefan_B » 13 10 26, 7:24

Djo skrev:
Stefan_B skrev:Fantastiskt trevligt med en kaross som är helt ren och blästrad. Anledningen till att min egen hatkärkek till att svetsa rost är mer hat än kärlek är att man blir svartare än synden, illamående av varm färg och underredsmassa, bränd av svetsloppor och less på all rostig plåt man förgäves försöker svetsa i... Så, det är roligt att se att det finns bättre alternativ!
Angående främre delarna av bakskärmsinfästningarna som hade dålig passform, tror jag att det är så här: 444 och 544 hade olika utformning på de bakre hjulhusen, då 544 fick andra sidopaneler i baksätet med infällda armstöd för att bli 5-sitsig. De skärminfästningar som säljs idag är till 544 och måste modifieras genom uppslitsning för att passa på 444:an. Kanske någon här på forumet kan bekräfta detta, eller rätta mig om jag har fel?


Jo förstår dig jag blir skitig och jävlig så det räcker ändå och far med (han som svetsar) är ingen höjdare själv på svets och har inte mitt eget förtroende med att svetsa han är betydligt bättre och får stå för det faktiskt.

En sak jag undrar dock när blev det ny form på främre skärminfästningen denna är till en 444a men kanske nyare 544 infästningen kom redan 57? om någon kan något om detta får dom gärna berätta.

Och roligt du gillar vad du ser tackar :D

Jag tror att det bara tillverkas en skärminfästning idag och att den är till 544:an. Visserligen har VP-autoparts separerade skärminfästningar för 444 och 544, men artikelnumren är desamma. Tittar man på Motoroldies är det inte gjort nån uppdelning mellan modellerna. Dessutom vill jag minnas att jag läst i PV-klubbens annonsblad att de skärminfästningar som säljs genom klubben måste modifieras för att passa 444:an. Jag står i startgroparna för att svetsa in skärminfästning från motoroldies på 544:an, får se hur det passar där :)
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Djo » 13 10 26, 8:23

milad.lundstrom skrev:Härligt att se alla projekt på det här forumet. Man blir verkligen inspirerad.


Tackar roligt du gillar vad du ser :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Djo » 13 10 26, 8:26

Stefan_B skrev:
Djo skrev:
Stefan_B skrev:Fantastiskt trevligt med en kaross som är helt ren och blästrad. Anledningen till att min egen hatkärkek till att svetsa rost är mer hat än kärlek är att man blir svartare än synden, illamående av varm färg och underredsmassa, bränd av svetsloppor och less på all rostig plåt man förgäves försöker svetsa i... Så, det är roligt att se att det finns bättre alternativ!
Angående främre delarna av bakskärmsinfästningarna som hade dålig passform, tror jag att det är så här: 444 och 544 hade olika utformning på de bakre hjulhusen, då 544 fick andra sidopaneler i baksätet med infällda armstöd för att bli 5-sitsig. De skärminfästningar som säljs idag är till 544 och måste modifieras genom uppslitsning för att passa på 444:an. Kanske någon här på forumet kan bekräfta detta, eller rätta mig om jag har fel?


Jo förstår dig jag blir skitig och jävlig så det räcker ändå och far med (han som svetsar) är ingen höjdare själv på svets och har inte mitt eget förtroende med att svetsa han är betydligt bättre och får stå för det faktiskt.

En sak jag undrar dock när blev det ny form på främre skärminfästningen denna är till en 444a men kanske nyare 544 infästningen kom redan 57? om någon kan något om detta får dom gärna berätta.

Och roligt du gillar vad du ser tackar :D

Jag tror att det bara tillverkas en skärminfästning idag och att den är till 544:an. Visserligen har VP-autoparts separerade skärminfästningar för 444 och 544, men artikelnumren är desamma. Tittar man på Motoroldies är det inte gjort nån uppdelning mellan modellerna. Dessutom vill jag minnas att jag läst i PV-klubbens annonsblad att de skärminfästningar som säljs genom klubben måste modifieras för att passa 444:an. Jag står i startgroparna för att svetsa in skärminfästning från motoroldies på 544:an, får se hur det passar där :)


Okej ja kan ju faktiskt vara så har inte undersökt artikelnummer men vist kan vara så tyvärr.

Okej önskar dig lycka till :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 21oktober bi

Inläggav Djo » 14 01 18, 4:18

Tydligen glömt uppdatera denna tråden nu får ni alla uppdateringar ni är förtjänade av att få. :D


Nya tröskeln målas invändigt så den ska hålla i många år :D

Bild


Har slipades det så rent det bara gick och sen gick jag på med färg även där :D

Bild

Bild

Borat hål för att kunna punkta fast den i botten och självklart svetsaprimer på kanterna. :cool:

Bild

Dörren passades in och tröskeln efter den för att försöka vidhålla så bra passform som möjligt.

Bild

Vid framkanten på dörren var radien på tröskeln fel så vi fick snitta upp den för att forma den så den passade.

Bild

Helsvetsat :D

Bild

Slipat och även slipat bort gammal färg där dom ej blästrade :D

Bild

Bild

Andra sidan bilen ja inte så vackert golv där inte. :P

Bild

Ja här var det rost lagat sedan förr och ja samma vissa här bara kapa bort den skiten. :rolleyes:

Bild

Börjat kapa ur grovt. :)

Bild

Blir ny inner och yttertröskel på denna sidan hela vägen. :)

Bild

Ja lite målat vart ju färg över så drog på det på denna med :D

Bild

Överallt där det är svår åtkomligt sedan.

Bild

Bild

Ny innertröskel. :)

Bild

Inget går undan från färg här inte :P

Bild

Vackert med nytt även en bit på torpeden. :D

Bild

Härligt nytt bit för bit. :)

Bild

Förstärkningen behöver en bit plåt till och endel slipande.

Bild

Rosten borta.:D

Bild

Blått och gult :cool:

Bild

Bild

Ja lappvärket med dom fina svetsarna fortsätter och dom åker bort bit för bit.

Bild

Här blir det även nytt. :)

Bild

Jadu mycket nytt blir det :)

Bild

Bild

Bytt och nytt :cool:

Bild

Bild

Bild

Bild

Punktat ditt resterande plåtar :D

Bild

Bild

Ja det sista svetsades :D

Bild

Bild

Bild

Helsvetsades senare.

Bild

Bild

Donationer från en Volvo 144a jag köpte förut här hade jag nyligen plockat av framvagnen. :D

Bild

Bild

Bild

Vinkelharry fick hjälpa till (volvo pv med volvo 140 framvagn blir himlans högt) så en lättare ur kapning gjordes så man fick in framvagnen en bit.

Bild

Bild

Bild

Bild

Svetsat in 3mm plåt ända upp som sagt mycket togs bort så överförstärkte så SFRO inte ska kunna säga något. :)

Bild

Bild

Kanske sätter en plåt på insidan senare vi får se. :)

Bild

Bild

Bild

Med en framvagn på plats var det dags att fundera över bakvagn kom på en egen ide som jag senare fann på nätet andra använt.

Recept.

Valfri bakaxel 140 i detta fall

undre bärarmar från pv

övre momentstag från 140

panhardstag från pv.

Så har jag gjort. :cool:

Förlängde stagen med momentskruv för att kunna fin justera dom sen :D

Bild

Bild

Bild

Ett av dom främre fästena för moment stagen 3mm plåt stabilt ska det vara. :)

Bild

En av tunnlarna byggda och som ni ser har det nyligen rostlagade golvet kappats upp haha dock var det inte så mycket :D

Bild

Bakaxeln fäst i pv bärarmarna. :cool:

Bild

Momentstag delux justerbart och allt. :D

Bild

På plats. :)

Bild

Fan ser ju sport ut det här :D

Bild

Pannhards fästet flyttades från höger till vänster på bakaxeln.

Bild

Ute på egna hjul för första gången på länge :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bestämde mig för att slipa av taket :rolleyes:

Bild

Bild

Kom så långt sen tröttnade jag ur haha :P

Tvätade b20 tog tyvär inga förebilder men föreställ er en motor som är täkt med några centimeter olja/skit haha :)

Bild

Bild

Var dessutom en riktig pärla en utbyttes motor är det tydligen :D

Redo för b20 leverans.:cool:

Bild

Moroten islängd.

Bild

Pasade inte så bra här inte haha :lol::lol:

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer :cool: hade bra folk och ge mig gärna positiv och konstruktiv kritik :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Stefan_B » 14 01 18, 5:37

Vad ni jobbar med denna bil, det är så roligt att se! Intressant montering av framvagnen, tror du att livhöjden på rambenen räcker, eller förstärker du dem mer uppifrån på nåt sätt?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Djo » 14 01 19, 9:49

Stefan_B skrev:Vad ni jobbar med denna bil, det är så roligt att se! Intressant montering av framvagnen, tror du att livhöjden på rambenen räcker, eller förstärker du dem mer uppifrån på nåt sätt?


Tackar tackar :D

Hur vi gjort.

Bakom framvagnen och framför går det 3mm plåtar hela vägen upp i rundningen på rambenen som är helsvetsade. Sedan är det en 3mm plåt som är bokade som ett L som är helsvetsad som är delen ovanför framvagnen.

Även i denna L form som framvagnen är fast bultat i :D Möjligen vi på insidan sätter en plåt som går från främre övre hörnet ner till bakre nedre hörnet en trekant för att styva upp mera. Däremot så flexar benen inget vad som märks nu heller.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Albin96 » 14 01 19, 9:59

Varför fälla in framvagnen så mycket? det behövs ej! Ditt plåtarbete ser bra ut :D
Han som ingen turbo har han får åka utan bar.
"Teamduttmeck"
Användarvisningsbild
Albin96
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 09 26, 8:12
Ort: Strömsund

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron