Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädringen inkopplad.

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombygnad. update 28 apr

Inläggav gusten » 13 05 01, 8:47

Men pinnen var väl inte fastsvetsat utan fastdragen med genomgående skruvar inifrån kupen
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombygnad. update 28 apr

Inläggav Arne » 13 05 02, 7:06

Nog var plattjärnet mellan framrutorna fastsvetsad. Det är blanklisten utanpå som är fastskruvad, så är det då på de äldre 444:orna.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombygnad. update 28 apr

Inläggav Djo » 13 05 06, 3:23

Ser ut som någonting är bortkapat skulle dock gärna sett en pv som är hel där och få reda på hur fasen den pinnen ska se ut.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombygnad. update 28 apr

Inläggav Djo » 13 06 15, 2:33

Alldeles förlägne sedan jag gjorde en update så gör en mindre på vad som hände för rätt längesedan menmen bilder iallafall.

ja här har vi kapat ur för den första ekonomiplåten
Bild

Slipat bort lite rost och mög.
Bild

Bild

Kapat bort kanten som var allt för dålig längst bak.

Bild

Bild

Här smetade jag på lite epoxiprimer och svetsprimer.

Bild

Den nya kanten ditsatt och preparerad med svetsprimer.

Bild

Bild

Borrat hål i ekonomiplåten för att svetsa igenom (då man ingen punktsvets har)

Bild

Svetsprimer på där med.

Bild

Sådär efter mycket inpassning passade den riktigt bra.

Bild

Bild

Svetsat tack far för hjälpen med svetsning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är svetsen slipad med vart ju bra för att vara två nybörjare som gjort det.

Bild

En extrabit isatt då bilen var sämre längre fram än ekonomiplåten.

Bild

Börjat rensa lite plåt här framme med.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har fler bilder på datorn nu som kanske kommer läggasd in imorgon om jag orkar såvida jag inte kör en dag med pv skruvande :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. Update 15 Ju

Inläggav Jings » 13 08 09, 7:29

Ett tips, såg att det ligger en hel tillbehörsruta ute på tradera
/janne
Jings
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 10 09, 7:16
Ort: Kallax

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. Update 15 Ju

Inläggav Blomquist » 13 08 11, 8:43

Ser lite farligt ut med så stora sektioner urkapade med en gång, hoppas ni tog
lite mått innan. Vad blir det för spackel över svetsarna? Spackel eller tenn?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. Update 15 Ju

Inläggav pj325 » 13 08 12, 6:31

Glöm inte att provmontera skärmar innan ni helsvetsar alla bitar.
pj325
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 02 08, 8:45
Ort: Finspång

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. Update 15 Ju

Inläggav Djo » 13 09 20, 2:34

Jings skrev:Ett tips, såg att det ligger en hel tillbehörsruta ute på tradera
/janne


Okej men bestämt mig för att ha delad ruta kommer bli så fräckt 8)

Blomquist skrev:Ser lite farligt ut med så stora sektioner urkapade med en gång, hoppas ni tog
lite mått innan. Vad blir det för spackel över svetsarna? Spackel eller tenn?


Ingen fara mycket kvar som håller den stadig samtidigt var det så mycket dåligt så skulle aldrig bli bra om vi inte tog bort allt för var verkligen mycket att byta men förstår vad du menar och vi har alltid haft i åtanke att inte ta bort allt för mycket åt gången. :)

Hade jag kunnat tennat så gärna men kommer bli spackel sen får man tycka vad man vill om det.

pj325 skrev:Glöm inte att provmontera skärmar innan ni helsvetsar alla bitar.


Provmontera är svårt utan några monteringshål men har hållit upp skärmarna och kollat så det stämmer överens.


Får faktiskt skämmas lite och erkänna att jag glömt denna sida därför dåligt med updateringar.

Får häva upp en på en gång.

Update hänt mycket sedan sist :D

Stor plåt litet hål ni ska få se. :/

Bild

Och här har jag ändå börjat kapa ur så hålet var mindre :P

Bild

Balken var lappad såpass fult så och mycket att vi kom fram till att enklast och snyggast blir att göra en helt ny. Så här är den bortkapad.

Bild

Vart inte mycket kvar här efter allt det dåliga vart bort kapat ja blir ju en ny bil det här haha :D

Bild

Nya balken farsan bokat till fin justerades senare. :D

Bild
Bild
Bild

Målat lite ca epoxi primer. :)

Bild

Ja inte mycket kvar av stackars pven här inte men det blev det snabbt ändring på. :D

Bild

Bild

Passat in och svetsat nya balken :D

Bild

En plåt behövdes även här haha mycket ny plåt blir det.

Bild

Börjat passa in :)

Bild

Bild

Ja gult och blåt passar på en bil så svensk den bara kan bli :)

Bild

Nya kanten som ska gå ner mot nya balken :D

Bild

Kapat till ekonomiplåten så den passar lite bättre. :)

Bild

Nya bitten av golvet som ska sitta ovanpå balken. :D

Bild

Nu börjar det bli hopsvetsat. :D

Bild

Svetsat här med här har även jag testat svetsa lite men nja behövs mer övning menmen får väl testa mer så får vi se :)

Bild

Bild

Gjort hål till att svetsa fast den i innertröskeln och målat med svetsprimer. :D

Bild

Svetsprimat där plåtarna kommer ligga imot varandra. :)

Bild

Slipade av svetsarna och målade sen med ca epoxi primer. :cool:

Bild

Bild

Juste fick ju ditt bakre tröskel biten glömde ta bild men målat inne där nu. :D

Bild

Här är det klart för främre skärminfästningen och bakre tröskeln ditt svetsad.

Bild

En närbild. :D

Bild

Känns verkligen skönt ju mer plåt man får på hoppas ni gillar vad ni ser och kommenterar. :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 20 september

Inläggav Arne » 13 09 20, 6:11

Verkligen ett enormt svetsjobb ni lägger ner på bilen. Roligt att följa denna tråd. Det går åt någon kvadratmeter plåt. :D
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 20 september

Inläggav Blomquist » 13 09 23, 8:29

Kul att du hittade hit igen. Tröttnar aldrig på att titta på bilder
av plåtreparationer, särskilt när det håller så hög klass som detta.
Är det lika illa på andra sidan?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. 20 september

Inläggav Djo » 13 09 24, 4:53

Arne skrev:Verkligen ett enormt svetsjobb ni lägger ner på bilen. Roligt att följa denna tråd. Det går åt någon kvadratmeter plåt. :D


Tackar tackar :D

Hahaha jo gör väll det men är det värt i slutändan. :D

Blomquist skrev:Kul att du hittade hit igen. Tröttnar aldrig på att titta på bilder
av plåtreparationer, särskilt när det håller så hög klass som detta.
Är det lika illa på andra sidan?


Jo vist är det :D Tackar åter tusan tack :D Ja sågott som lika illa var det.

Ja mer bilder till pv folket.

En vad jag hoppas är en efterlängtad fortsättning på denna tråd :D

Dittsätning av främre skärminfästning :)

Bort kapning.

Bild

Fick lov att snitta upp främre skärminfästningarna och pressa in dom på grund av urusel passform menmen vart ju helt skapligt tillslut iallafall.

Bild

Ditt punktat även en fyrkant ni ser bilen var såpass dålig och bortkapad från förr att vi fick lov att göra så :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Helsvetsat :D

Bild

Bild

Slipat av och det blev ju helt klart dugligt det här :D

Bild

Bild

Ego bild från sidan :cool:

Bild

Ja golvet här var ju bort kapat vid köp och mer har här rensats bort och gjorts rent. Klart för ett nytt härligt golv även ny inertröskel och en bit av hörnet på torpedväggen :D Det är väl vad ni får se idag. :)

Bild

Ja dom tre hålen har vi gjort var 2 orginal men tog ett extra.

Bild

En hörn bit till torpeden.

Bild

En bit ny inre tröskel.

Bild

Far har svetsat ditt nya golvet :D

Bild

Bild

Bild

Här har yttre tröskeln börjat karvats bort skitigt värre inne i tröskeln.

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer hoppas ni gillar vad ni ser och ger en härlig kommentar :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav en_liten_man » 13 09 25, 5:27

Vilket jobb ni gör! Kul att se!
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav Blomquist » 13 09 25, 9:25

Du skriver tidigare i tråden att du kommer att montera 140-bakaxel.
Kan vara värt att överväga om du inte skulle ta och montera en 240-axel istället.
Dom är inte lika breda, och därmed behöver du inte lägga ut bakskärmarna så mycket,
om alls överhuvudtaget. Det beror ju på hur pass fläskiga bakdäck du har tänkt dig.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav Arne » 13 09 25, 5:58

Dessutom finns det 240 axlar med gynnsammare utväxling 3,31:1, 3,54:1, eller 3,73:1 som är de vanligaste. Då får du ner motorvarvet markant. Det går ju alltid att dreva om en 140 axel till liknande utväxlingar, men varför gå över ån efter vatten.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv 444 1957 renovering och ombyggnad. NY 24 septem

Inläggav Djo » 13 09 25, 6:58

en_liten_man skrev:Vilket jobb ni gör! Kul att se!


Tackar tackar :D

Blomquist skrev:Du skriver tidigare i tråden att du kommer att montera 140-bakaxel.
Kan vara värt att överväga om du inte skulle ta och montera en 240-axel istället.
Dom är inte lika breda, och därmed behöver du inte lägga ut bakskärmarna så mycket,
om alls överhuvudtaget. Det beror ju på hur pass fläskiga bakdäck du har tänkt dig.


Hur stor skillnad är det verkligen då när jag läst runt på nätet är det max 3cm eller något liknande det skiljer i spårvidd.

Hade tänkt 240 axel först men skillnaden är såpass liten att jag undrar om det är värt att plocka en separat 240 bakaxel?

Har en 144a jag tar delar från (tyck vad ni vill om det men det är en 73a med 46 tusen mil på mätarn som inte är allt för vacker dessutom hjälper den en pv ut på vägarna igen)

Att breda bakskärmarna är en estetisk grej också tycker helt enkelt original ser för magra ut och sen vill jag gärna ha breda hjul inte överdrivet men ska se fläskigt ut.

Arne skrev:Dessutom finns det 240 axlar med gynnsammare utväxling 3,31:1, 3,54:1, eller 3,73:1 som är de vanligaste. Då får du ner motorvarvet markant. Det går ju alltid att dreva om en 140 axel till liknande utväxlingar, men varför gå över ån efter vatten.


Okej ja är ju faktiskt en sak att tänka på undrar dock vad för utväxling 140 kan ha har ju redan en 140 axel därför tänkt använda det men inget är hugget i sten än.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster

cron