PV 444CSB -53

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 09 09 30, 5:57

Har smygit runt på det här forumet ett bra tag nu :roll: Kanske dax att jag skapar en tråd om mitt långtidsprojekt :idea:

Efter att ha letat det rätta objektet att börja på så fick jag köpa den här 53:an i Arvidsjaur förra hösten :D den har varit i trafik mellan 54 till 64 sen har den stått i nån lada i Glommersträsk större delen av tiden. Tyvärr så rasade taket in så lite riktjobb finns på taket.

Har även fått lite historia bakom bilen då det visade sig att förste ägaren vann bilen på lotteri därav togs den inte i trafik förrän 54. Dessutom så var det i Springliden alldeles här utanför Malå :shock:

Bild

Målet med bygget är att regga som ombyggt fordon.
140 framvagn med ventilerade 240 skivor
240 bakvagn
en del förstärkningar/modifieringar mm
En motor som har 4 cylindrar och 4,3 liter mer än originalet

Lägger in lite bilder från järnspettsmekande i sorkpestgaraget :lol:

Som sagt ett långtidsprojekt som hamnar långt ner i familjens näringskedja :?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav lynex » 09 09 30, 7:42

Kul :D Väntar med spänning på fortsättningen.

HaDä: PeGe
Användarvisningsbild
lynex
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 07 08 06, 7:38
Ort: Arvika

Re: PV 444CSB -53

Inläggav boz » 09 09 30, 7:56

Härligt, mer projekt åt folket :D Ser ut som ett bra objekt utan allvarliga rostangrepp (avundsjuk).

Vad för 8a har du tänkt trycka i, 350 har jag räknat rätt då??
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 08 21, 7:40
Ort: Partille

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 09 09 30, 8:13

boz skrev:Härligt, mer projekt åt folket :D Ser ut som ett bra objekt utan allvarliga rostangrepp (avundsjuk).

Vad för 8a har du tänkt trycka i, 350 har jag räknat rätt då??

Japp! därav det kryptiska namnet 444CSB :wink: Har kollat det mesta med SFRO och det ska vara fullt möjligt så länge motorn är i ganska orört originalutförande.

Tajt kommer det säkert att bli och helst skulle motorn flyttas rejält bakåt men fötterna måste ju få plats också :lol:
Skiljer ca 100kg jämfört med original motor/låda så lite jakt på kilon i framänden lär det bli ! fram med hålsågen och flytta batteri mm till skuffen :idea:

Glömde kanske skriva att jag tänker eftersträva ett diskret sleeperstuk och ska försöka att låta bli att lacka om den till att börja med och inga fjortisfälgar som på V70 in på bilderna :oops:
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav boz » 09 09 30, 8:24

Arthursson skrev:Japp! därav det kryptiska namnet 444CSB :wink:


Det missade jag totalt, Cheva Small Block ja såklart :D Riktigt kul och i mitt
tycke betydligt mer fräckt än högvarvigt turbopys i en sån här kärra.

Ser fram emot att följa detta projekt!!
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 08 21, 7:40
Ort: Partille

Re: PV 444CSB -53

Inläggav surgubbe » 09 10 01, 7:08

RPs glasfiber flippfront lättar 80 kilo och batteriet i skuffen
så är du iland
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 09 10 01, 7:55

surgubbe skrev:RPs glasfiber flippfront lättar 80 kilo och batteriet i skuffen
så är du iland
Nä nog ska det köras med plåtskärmar :wink: sen tror jag nog det går trixa lite och få bak vikten så den inte blir allt för framtung. plastfront och kylaren i skuffen det blir en sista desperat utväg :lol:
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav gusten » 09 10 01, 10:47

Hur får du in 142.ans framvagn på bredden ? Får den plats eller måste du bredda bilen alternativt kapa i framvagnen ?
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 09 10 01, 12:07

gusten skrev:Hur får du in 142.ans framvagn på bredden ? Får den plats eller måste du bredda bilen alternativt kapa i framvagnen ?
Tror det finns några bilder på ingreppet bland projektavdelningen på detta forum tex den 80 tals custade PV:n. Ett mindre ingrepp i rambenen så passar framvagnen ganska "bolt on" däremot så ökar spårvidden så jättebreda fälgar är väl inte aktuellt om man inte vill bredda skärmarna
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav surgubbe » 09 10 02, 8:22

vet inte hur det räknas heller men du borde ju få ha 140ins
vikt på framhjulen oxo
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Arthursson » 09 10 02, 12:39

surgubbe skrev:vet inte hur det räknas heller men du borde ju få ha 140ins
vikt på framhjulen oxo
Jo det borde man nog eftersom allt annat räknas på axlarna tex spårvidd mm så det känns nog som att det ska nog gå trolla med kilona så det löser sig.

Har var och provat dit framvagnen och mätt litegrann idag och jag har lite beslutsångest om jag ska försänka framvagnen lite eller sätta den helt plant under rambenen ? Bägge varianterna funkar ju och jag brukar ha låga bilar men som sagt så är motorn ganska tung

Får nog leta bilder på vilken höjd osänkta resp sänkta har :?
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: PV 444CSB -53

Inläggav surgubbe » 09 10 02, 1:05

140 framvagnen funkar bäst när nedre bärarmarna
är paralell med marken altså lite sänkt jämfört
med original så det är ju bara malla upp utan
fjädrar i den önskade höjden och se om du behöver
fälla in den i balkarna
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Mattias Johansson » 09 10 02, 1:38

Arthursson skrev:
gusten skrev:Hur får du in 142.ans framvagn på bredden ? Får den plats eller måste du bredda bilen alternativt kapa i framvagnen ?
Tror det finns några bilder på ingreppet bland projektavdelningen på detta forum tex den 80 tals custade PV:n. Ett mindre ingrepp i rambenen så passar framvagnen ganska "bolt on" däremot så ökar spårvidden så jättebreda fälgar är väl inte aktuellt om man inte vill bredda skärmarna


Fast det går ju bredda dem inåt också - mindre fränt dock.
Ett tips är att 164 har större bromsar än 240.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: PV 444CSB -53

Inläggav Greven » 09 10 07, 10:27

surgubbe skrev:RPs glasfiber flippfront lättar 80 kilo och batteriet i skuffen
så är du iland


Du kan väl inte uppmana nån som har smaken att inte välja lågprofildäck och töntfälgar att ha FLIPPFRONT!? Det är onödigt med v8, skivbromsar och sånt jox i pv, men visst, gör man det med stil och finess så ingen ser nåt utifrån kan det ju vara kul att köra ifrån folk vi rödljusen. Flippfront får bara PVn att se ut som en epa.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: PV 444CSB -53

Inläggav surgubbe » 09 10 08, 11:45

om man inte bara har huvet till att hänga mössan på
kan man montera en flippfront utan att det ser ut som
en epa
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron