Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädringen inkopplad.

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Djo » 14 01 19, 12:33

Albin96 skrev:Varför fälla in framvagnen så mycket? det behövs ej! Ditt plåtarbete ser bra ut :D


Nej vist är det inget måste men vill man ha en bil utan suv stuk är det ett måste.
140 framvagnens uppbyggnad gentemot pv,ns är en höjd på ca +6 cm obelastad. Och om man ej kapar fjädrarna på 140 framvagnen så fjädrar den ej ner pågrund av pvns lätthet tynger den ej ner fjädrarna (den står mot utfjädringsgummina) med motor i och fjädrade ner obetydligt med mig ståendes framtill.

Redan original är pvn en riktigt hög skapelse (jag gillar låga bilar) så för att ens få till en okej åk höjd med fjädring kvar krävs en maximal insänkning på 10 cm. Har nu kapat 2 varv, maximum för att fjädrarna ska sitta kvar och den är väl vad man kan kalla original hög.
Kommer behålla denna höjd så fjädrarna sitter kvar. Dock skulle jag vilja ha ner den mer. Är fortfarande för hög får se hur detta löses. Mvh Erik.

Och tackar tackar för att du gillar vårat arbete med bilen. :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Albin96 » 14 01 19, 2:03

Djo skrev:
Albin96 skrev:Varför fälla in framvagnen så mycket? det behövs ej! Ditt plåtarbete ser bra ut :D


Nej vist är det inget måste men vill man ha en bil utan suv stuk är det ett måste.
140 framvagnens uppbyggnad gentemot pv,ns är en höjd på ca +6 cm obelastad. Och om man ej kapar fjädrarna på 140 framvagnen så fjädrar den ej ner pågrund av pvns lätthet tynger den ej ner fjädrarna (den står mot utfjädringsgummina) med motor i och fjädrade ner obetydligt med mig ståendes framtill.

Redan original är pvn en riktigt hög skapelse (jag gillar låga bilar) så för att ens få till en okej åk höjd med fjädring kvar krävs en maximal insänkning på 10 cm. Har nu kapat 2 varv, maximum för att fjädrarna ska sitta kvar och den är väl vad man kan kalla original hög.
Kommer behålla denna höjd så fjädrarna sitter kvar. Dock skulle jag vilja ha ner den mer. Är fortfarande för hög får se hur detta löses. Mvh Erik.

Och tackar tackar för att du gillar vårat arbete med bilen. :)


Ja jo förstår hur du menar med höjden men... tycker att det är för lite kvar av benet, har du sett min frojekt tråd?
Tänkte ifall du sett hur jag gjort, jag har inte kapat in någonting i benet utan den ligger som orginal och sedan beställer man fjädrar i den längd man vill ha både hårdhet och längd :D
Han som ingen turbo har han får åka utan bar.
"Teamduttmeck"
Användarvisningsbild
Albin96
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 09 26, 8:12
Ort: Strömsund

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Djo » 14 01 19, 6:44

Albin96 skrev:
Djo skrev:
Albin96 skrev:Varför fälla in framvagnen så mycket? det behövs ej! Ditt plåtarbete ser bra ut :D


Nej vist är det inget måste men vill man ha en bil utan suv stuk är det ett måste.
140 framvagnens uppbyggnad gentemot pv,ns är en höjd på ca +6 cm obelastad. Och om man ej kapar fjädrarna på 140 framvagnen så fjädrar den ej ner pågrund av pvns lätthet tynger den ej ner fjädrarna (den står mot utfjädringsgummina) med motor i och fjädrade ner obetydligt med mig ståendes framtill.

Redan original är pvn en riktigt hög skapelse (jag gillar låga bilar) så för att ens få till en okej åk höjd med fjädring kvar krävs en maximal insänkning på 10 cm. Har nu kapat 2 varv, maximum för att fjädrarna ska sitta kvar och den är väl vad man kan kalla original hög.
Kommer behålla denna höjd så fjädrarna sitter kvar. Dock skulle jag vilja ha ner den mer. Är fortfarande för hög får se hur detta löses. Mvh Erik.

Och tackar tackar för att du gillar vårat arbete med bilen. :)


Ja jo förstår hur du menar med höjden men... tycker att det är för lite kvar av benet, har du sett min frojekt tråd?
Tänkte ifall du sett hur jag gjort, jag har inte kapat in någonting i benet utan den ligger som orginal och sedan beställer man fjädrar i den längd man vill ha både hårdhet och längd :D


Är inte specielt lite och med 3mm plåt är det minst lika stadigt som vanligt.

Jo sett det men om jag säger som så vill ha ner min över dm till egentligen. Spelar ingen roll hur hårda special fjädrar man har sänker man inte in så blir det att åka bott sänkt för att glida fram i en snygg höjd.

Jag bygger denna bil som jag vill ha den och jag vill ha den låg och samtidigt med fjädring för det är sjukt snyggt med låga bilar med rätt hjul som ligger slikat mot skärmkanterna.

Sett bilar med 140 framvagn både duett och pv sätter man direkt under kommer man aldrig få bilen låg med fjädring kvar.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 18 januari massiv update

Inläggav Djo » 14 02 28, 9:07

Mycket har hänt irl men i den datoriserade världen har det ståt still hoppas ni som följer inte tröttnar på dom sega uppdateringarna.

Kardan tunneln fick moddas över växellådan för frigång gick rätt smidigt faktiskt flytta upp och skarva i. :D

Började framtill.

Bild

inne vart det då såhär :)

Bild

Bild

Bild

Satt orginal en skruvad kåpa valde att ha kvar den smidiga funktionen så fick förhöja den en bit :)

Bild

Bild

Svårt se men egen byggt växellådsfäste. :)

Bild

Med två av dessa distanser till medbringaren så pasade pv kardanen perfekt mellan låda bakaxel.

Bild

Slutgiltiga dock ej bestämt hur slutet blir riktigt ännu.

Bild

Tunnlarna fast punktade :)

Bild

Bild

Har nu helsvetsats dock ej bild. :)

Gjorde pannhardstaget justerbart också :D

Bild

Bild

Fått ditt styrningen också lite bilder på fästena.

Bild

Bild

Bild

Bild

Helsvetsade tunnel här också :)

Bild

Bild

Ja vi fortsätter en sänkning vart planerad då pvn är så lätt mot 144an så stog den max ut fjädrad hela tiden.

Bild

Låg konstant på utfjädringgummit så kan man ej ha det.

Bild

Bärarmarna pekar rakt ner.

Bild

Sådär 2 varv borta fjädern sitter fortfarande ordentligt då. :) OBS testade med 18 tumarna för att se hur det skulle se ut men har en uppsättning 16 tumare beställda som jag tror kommer sitta riktigt fint.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fått ditt broms servot även pedalställ och rattstång på plats ska ta bilder sen på det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Är ej sänkt något bak.

Bild

Bild

Bild
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 28 februari update sidan 4

Inläggav Blomquist » 14 03 14, 2:36

Alltid en fröjd att följa dessa byggbilder. Jag tycker dock satsningen på M40 känns lite tokig,
skulle du inte ta och knöla dit en M41:a istället, innan du avslutar kardantunnelprojektet?
Tror helt klart du kommer att sakna den femte växeln den dag du kommer ut på vägen.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 28 februari update sidan 4

Inläggav Djo » 14 03 14, 6:23

Blomquist skrev:Alltid en fröjd att följa dessa byggbilder. Jag tycker dock satsningen på M40 känns lite tokig,
skulle du inte ta och knöla dit en M41:a istället, innan du avslutar kardantunnelprojektet?
Tror helt klart du kommer att sakna den femte växeln den dag du kommer ut på vägen.


Roligt du tycker det :D

Satsning och satsning var det som satt på 144an alltså reservdelsbilen. En m41 har definitivt legat i bakhuvudet och gnagt.

Med en m41 måste jag ju dock korta kardanen men vet ej hur mycket? är väl ioförsig ingen raketforskning men obalans i kardan vill man ju inte ha.

Hur fungerar det med m41 och kortspak då finns det eller måste man bygga något där?

Mvh Erik
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 28 februari update sidan 4

Inläggav Djo » 14 03 30, 8:33

Ja då får det tametusan få bli vårens första update här då :D

Bromsar köpte hem det som behövdes plus att jag investerade i ett dubbel koningsverktyg från Biltema känns riktigt gedigen kan lätt rekomendera om någon känner behov av ett koningsverktyg.

Nya ok skivor belägg och broms rör även nya slangar (dock ej på bild)

Bild

Ventilerade 240 skivor fram snyggt :D

Bild

240 ok passar nästan rakt av klackarna vid skruvhålen för slipas bort ca 3mm sen får hålen fillas upp lite lätt alltså inga stora operationer.

Bild

Bild

Bild

Maffigt på en liten pv :D

Bild

Bak nya 140 skivor och 240 ok oken passar med enbart uppfilande av skruvhål. :)

Bild

Bild

Bild


Hoppas ni gillar vad ni ser och ger positiv och konstruktiv kritik. Mvh Erik
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 30 mars bromsar påbörjas.

Inläggav Arne » 14 03 30, 6:37

Har du förstärkt rambenen ovanför framvagnsbalken, det syns inte riktigt på bilderna om det är så.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. 30 mars bromsar påbörjas.

Inläggav Djo » 14 04 01, 1:28

Arne skrev:Har du förstärkt rambenen ovanför framvagnsbalken, det syns inte riktigt på bilderna om det är så.


Ja på så viss att det är boxat med 3mm plåt känns då stabilt ordentligt så men sfro får väl säga sitt sen.

Ja mera broms. :)

Skitiga grejer från 144an broms förgrening.

Bild

Bild

Gjordes rent och nya rör konades och bokades till och monterades på en plåt.

Bild

Plåten punktades ditt och grejerna skruvades ditt plus lite mer rör. :)

Bild

Nya rör överallt :)

Bild

Broms kraft reducering grejerna från 140. :)

Bild

Nya längsgående rör. :)

Bild

Belägg monterades runt om :D

Bild

Mycket rör men tycker jag fick till det kompakt och smidigt ändå :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Kvar är klamring av rör men tar det vid nermontering sen.

Vill ha mycket respons nu :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. fortsättning bromsar idag.

Inläggav Blomquist » 14 04 01, 7:39

Väldigt mycket gjort måste man säga! Du skrev något om kortspak, det du har funkar rakt av på både D och J-typ.
Sitter det ingen kontakt på så finns det markering för var den skall sitta, så det är
bara att borra och skruva dit.
En seriös renovering som din förtjänar väl en kortning/balansering på verkstad(?).
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. fortsättning bromsar idag.

Inläggav Stefan_B » 14 04 01, 8:13

Mycket roligt att läsa, det är skojigt att se ombyggnationerna och lösningarna. Bromssystemet har jag också funderat på att bygga om, men med huvudbromscylindern kvar på sin ordinarie plats vid rambenet. Svårt att hitta nåt som går att bygga dit dock.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. fortsättning bromsar idag.

Inläggav Arne » 14 04 02, 8:10

Stefan_B skrev:Mycket roligt att läsa, det är skojigt att se ombyggnationerna och lösningarna. Bromssystemet har jag också funderat på att bygga om, men med huvudbromscylindern kvar på sin ordinarie plats vid rambenet. Svårt att hitta nåt som går att bygga dit dock.

Huvudbromscylinder från Porche 356 tror jag ska passa, det är en tvåkrets cylinder.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. fortsättning bromsar idag.

Inläggav Djo » 14 04 03, 2:46

Blomquist skrev:Väldigt mycket gjort måste man säga! Du skrev något om kortspak, det du har funkar rakt av på både D och J-typ.
Sitter det ingen kontakt på så finns det markering för var den skall sitta, så det är
bara att borra och skruva dit.
En seriös renovering som din förtjänar väl en kortning/balansering på verkstad(?).


Jorå låta pyssel då och då :)

Okej då vet jag är ju en tanke som jag måste finulra på hur jag ska göra.

Jo vist hade det vart det bästa men vet inget ställa som kan korta och balansera kanske ett ställe men vet ej om dom kan balansera.

Stefan_B skrev:Mycket roligt att läsa, det är skojigt att se ombyggnationerna och lösningarna. Bromssystemet har jag också funderat på att bygga om, men med huvudbromscylindern kvar på sin ordinarie plats vid rambenet. Svårt att hitta nåt som går att bygga dit dock.


Tackar roligt det gillas :D

Okej ja broms servo ihopkopplat med pvns system är nog en nöt att knäcka.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. fortsättning bromsar idag.

Inläggav lenny » 14 04 03, 2:55

vilket fantastiskt projekt,oj vad bra det kommer att bli,ska bli skoj att följa även för mig som e amatör,häls o lycka till
Användarvisningsbild
lenny
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 14 03 11, 6:32
Ort: göteorg

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. fortsättning bromsar idag.

Inläggav Djo » 14 04 03, 4:56

lenny skrev:vilket fantastiskt projekt,oj vad bra det kommer att bli,ska bli skoj att följa även för mig som e amatör,häls o lycka till


Tackat tackar tackar roligt du gillar vad du ser :D Amatörer är vi allihopa :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron